Svenska Spel fortsätter sponsra svensk idrott

Det statligt ägda aktiebolaget Svenska Spel har varit tvunget att förändra sig i grunden sedan spelmonopolet avskaffades.

Bolaget konkurrerar idag på samma villkor som andra spelbolag med svensk licens och det gäller inte bara intäkter från spel. Även bolagets sponsoravtal med olika klubbar har förändrats.

Förlorade Allsvenskans avtal

Svensk Elitfotboll som representerar klubbarna i Allsvenskan bröt sponsorskapet med Svenska Spel och deras avtal slutar gälla från och med 2020. Relationen mellan statliga Svenska Spel och svensk klubbfotboll är därmed över efter ett 85-årigt samarbete. Svenskt Elitfotboll har istället valt att gå vidare med Unibet och deras avtal börjar gälla sex år framåt från 2020. Unibet är ett internationellt spelbolag som grundades av svensken Anders Ström år 1999. Idag är det ett av flera varumärken i företagsgruppen Kindred. Det sexåriga avtalet är värt 780 miljoner kronor och kommer med en option på ytterligare sex år.

Svenska Spels avtal med Svensk Elitfotboll (Sef) slöts 2014 och var värt 92 miljoner kronor om året. Det nya avtalet ger Sef upp till 150 miljoner kronor om året. 130 miljoner är garanterade och 20 miljoner är rörliga. Med det nya avtalet är klubbarna garanterade en 41 procentig höjning som kan sträcka sig till 63 procent.

Enligt Sef:s generalsekreterare Mats Enquist var det inte ett snabbt beslut att avsluta samarbetet med Svenska Spels som föreningen har arbetat med sedan 1934.

– Vi hade verkligen prioriterat att försöka hitta en förlängd lösning med Svenska Spel. I höstas/vintras hade vi en gemensam avtalsidé som de ville att vi skulle arbeta efter, som vi godkände – men det drogs sedan tillbaks av deras egen styrelse. Under våren arbetade vi då fram ett nytt förslag, men då det innebar försämrade villkor mot det gamla behövde vi godkännande av klubbarna på ett medlemsmöte. Innan det gick att få valde Svenska Spel att dra tillbaks även det erbjudandet. Så, när riksdagsbeslutet kom öppnade det för nya aktörer – och Unibet har med hög prioritet uppfyllt alla våra krav och önskemål på en ny partner, skriver Enquist i ett mejl till Fotbollskanalen.

Förlängning med Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Spel har tidigare uttryckt sig om flera utmaningar som bolaget har behövt lösa sedan spelmarknaden förändrades. Bolaget delades till exempel upp i tre delar, något som förklaras mer detaljerat på https://www.casinofeber.se/svenska-casinon/svenska-spel-sport-casino. Svenska Spel fortsätter dock att sponsra svensk idrott och har avtalat en förlängning med ett av Sportsveriges största sponsoravtal. Svenska Ishockeyförbundet förlänger sitt avtal till 2025 med en option på två år. Avtalet beräknas vara värt cirka 200 miljoner kronor. Förutom att avtalet ger mer pengar till svensk ishockey kan även en mästerskapsbonus falla ut. Bonusen ser likadan ut för herr- och damlandslaget och kan uppgå till 1,5 miljoner kronor per år. Det gäller om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. Både Svenska Spel och Svenska Ishockeyförbundet har uttalat sig om det nya avtalet:

– Ishockey är en av våra allra mest omtyckta idrotter och varje år står våra landslag för fantastiska insatser. Samarbetet möjliggör att vi kan vara med och utveckla svensk ishockey hela vägen, från de allra minsta i Tre Kronors Hockeyskola, till våra folkkära landslag på dam- och herrsidan, säger Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel.

– Vi är mycket glada över att vårt långvariga samarbete med Svenska Spel fortsätter. Långsiktigheten i Svenska Spels engagemang betyder oerhört mycket och ger oss förutsättningar att realisera vår vision om att bli bäst på alla nivåer, göra ishockeyn tillgänglig för fler och vara Sveriges mest engagerande idrott. Svenska Spel värnar också om idrotten och bedriver sin verksamhet med en hög grad av spelansvar vilket är viktigt för oss vid en ny licensmarknad, säger Tommy Boustedt, generalsekreterare vid Svenska Ishockeyförbundet.