Svenska mobiltillverkaren Dahl of Sweden expanderar i Sydafrika
Hem NYHETER Svenska mobiltillverkaren Dahl of Sweden expanderar i Sydafrika

Svenska mobiltillverkaren Dahl of Sweden expanderar i Sydafrika

Publicerat av: Redaktionen

– Dahl of Sweden har under de senaste åren lagt mycket fokus på utveckling av våra produkter och att bygga upp relationer lokalt i olika länder.

Svenska mobiltillverkaren Dahl of Sweden expanderar i Sydafrika 1

Dahl People + är en av de modeller som kommer att lanseras i Sydafrika.

– Nu har vi erhållit ett antal orders och har i dagarna träffat en överenskommelse med en av de ledande operatörerna i Sydafrika.

Det säger Sören Alm som är vd för Dahl of Sweden, ett bolag som utvecklar och säljer såväl smartphones som traditionella knapptelefoner och surfplattor.

– Det avtal som nu träffats med en av de största operatörerna innebär att vi tillsammans lanserar Dahl of Sweden´s produkter både i deras 150 fysiska butiker samt genom deras övriga försäljningskanaler. Vi planerar att starta försäljningen i slutet av augusti med en ”Back To School kampanj”

– För att säkra lagerhållning, uppbyggnad och drift har Dahl of Sweden även tecknat en avsiktsförklaring (Letter of Intent) med en sydafrikansk partner/investerare. Det innebär i korthet att denne investerar 10 miljoner Sydafrikanska Rand, motsvarande cirka 6,8 MSEK. Pengarna investeras i Dahl of Sweden´s Sydafrikanska dotterbolag.

Sydafrikas mobilmarknad

– I Sydafrika ser försäljningen lite annorlunda ut än i Sverige. Det flesta telefoner säljs mot kontant betalning och det förekommer i princip inte någon bindningstid såsom i Sverige gör att man får en telefon på ”köpet”. Data och samtalstrafik säljs separat. Sammantaget betyder detta att priset är bland det viktigaste när en mobil köps vilket är en del av Dahl of Sweden´s strategi. Säger Alm.

– Under förra kvartalet såldes det ca: 3 000 000 telefoner i Sydafrika, det vill säga ca: 12 Miljoner telefoner årligen.

– Dahl of Sweden siktar på att initialt ta en marknadsandel i Sydafrika på mellan 2–5%. Det innebär en försäljning av 240 000–600 000 telefoner i Sydafrika. Räknat i omsättning innebär det mellan 10–30 000 000 USD per år.

– Sammantaget gör det här att vi nu ser stora möjligheter att ytterligare expandera i regionen Sub Sahara och vi ser fram emot att sätta ännu ett avtryck på den afrikanska kontinenten, avslutar Sören Alm.

Relaterade Artiklar