Svenska kunder upplever betalningsstrul vid nästan alla nätbutiker
Hem E-HANDEL Svenska kunder upplever betalningsstrul vid nästan alla nätbutiker

Svenska kunder upplever betalningsstrul vid nästan alla nätbutiker

Publicerat av: Redaktionen

Krångel i kassan påverkar svenska nätbutikers försäljningsiffror visar ny studie från Stripe. Kunder upplever betalningsstrul vid nästan alla butiker.

Svenska kunder upplever betalningsstrul vid nästan alla nätbutiker 2Stockholm 19 februari 2018: Stripe kan idag visa att nätbutiker i Sverige förlorar försäljning till följd av brister i kassahanteringen. Kunder avskräcks från att handla på nätet då företag begår onödiga fel som att missa att blockera passerad giltighetstid på betalkort eller att godkänna kreditkort i realtid. Det visar en ny undersökning framtagen av Stripe som omfattar Sveriges 100 populäraste nätbutiker.

Undersökningen visar bland annat att:

  • 89 av Sveriges 100 mest populära nätbutiker har tre eller fler allvarliga problem då kunden ska betala. I genomsnitt har dessa sajter 4,06 problem.
  • Så många som 35 procent av kassorna misslyckades med att i realtid identifiera vilken typ av kort kunden använde (det vill säga att visa en ikon för Visa, Mastercard med flera) och därmed låta kunden vara säker på att fylla i rätt uppgifter.
  • Endast fyra av tio kassor kunde i realtid bekräfta kortets nummer med följden att kunderna kunde fortsätta med betalningen även om de råkat ange fel siffror.
  • Endast 22 procent av sajterna blockerade automatiskt kort som passerat sina giltighetsdatum, något som är ett enkelt sätt att hejda kunderna från att ange felaktiga uppgifter.
  • Var tredje butik, 34 procent, har inte autofill korrekt installerat och gör det därmed krångligt för kunder som måste fylla i alla sina adressuppgifter med mera varje gång de köper något.

Den här typen onödiga hinder i betalningsflödet avskräcker många kunder, som ofta vill handla på nätet för att spara tid och krångel.

“Det är ett problem när nätbutikerna dras med sådana här tekniska fel”, säger Felix Huber, nordeuropachef, Stripe. ”Många kunder lämnar sin varukorg i kassan. Det är onödigt, det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel.”

“En väldigt stor del av försäljningspotentialen på internet går förlorad till följd av små men allvarliga fel i betalningsprocessen”, säger Felix Huber. ”Under 2018 bör alla nätbutiker se till att rensa bort dessa avvikelser och erbjuda kunderna en smidig betalningsprocess. Då kan de sälja mer och växa snabbare. Ett bra och enkelt sätt är att använda Stripe Elements.”

Relaterade Artiklar