Svea och Sitoo digitaliserar fysiska butiker

Bank- och finansgruppen Svea har i samarbete med Sitoo lanserat en ny betaltjänst som ska digitalisera fysiska butiker och öka flexibiliteten för kunderna.

Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi

En lösning som gör att företagare och konsumenter kan betala som på nätet – men i butik.

Svea har byggt en integration till Sitoo som gör att Sitoo som ett av dom första kassasystem kan erbjuda Sveas checkout-lösning i kassan. Lösningen låter fysiska butiker ta ett större kliv in i digitaliseringen och unikt för tjänsten är att den hanterar både företag och konsumentköp i samma system. Först ut med att kunna erbjuda sina kunder nätshoppingens smidiga betalmöjligheter i butik är Thule. Lösningen är tillgänglig för alla Sitoos svenska kunder och Svea hoppas att fler återförsäljare och butiker snart tar del av möjligheten.

Kunder i Thules butik kommer vid köptillfället bland annat kunna dela upp betalningen och betala senare via faktura.

– För oss på Svea är det en självklarhet att samma bekvämlighet och valmöjlighet som finns online även ska finnas i butik. Vi är glada över det här samarbetet. Butiker och kedjor behöver idag anpassa sig efter nya tider. Oavsett om det gäller hur man betalar eller om företaget vill utveckla sin verksamhet med e-handel, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.

– Vi erbjuder våra kunder en bred palett av olika betallösningar och vi jobbar ständigt med att utöka vårt erbjudande för att möta våra kunders önskemål. Många av våra kunder har efterfrågat ett alternativ för att smidigt kunna bemöta och hantera både privat- och företagskunder på samma sätt. Tack vare vårt samarbete med Svea är detta nu möjligt och vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder Sveas checkoutlösning i butik, säger Isabell Aakervik, Partner & Marketing Director på Sitoo.

– Vi har saknat en funktion i våra butiker som dels gör att vi kan erbjuda mer flexibilitet vid betalningen men också att vi som återförsäljare ska kunna hantera alla våra kunder i samma system – oavsett om det är företag eller konsumenter som handlar. Det blir allt viktigare för oss att kunna anpassa oss och hitta nya vägar för att skapa en bättre upplevelse för kunder i butikerna, Johan Lindell, Store Manager på Thule Store.