För var femte svensk konsument är faktureringen för digitala tjänster ett virrvarr.
Många vill skapa en översikt av sina abonnemang, men kommer inte till skott.
Dessutom betalar drygt en tiondel sina räkningar via autogiro, men granskar inte sin betalningshistorik. Det visar en rikstäckande undersökning bland 1000 svenskar i åldern 18-75 år, som företaget Qvik står bakom.
Enligt undersökningen följer 23 procent av de svenska konsumenterna inte upp fakturorna för digitala tjänster, som videostreaming eller e-bokstjänster. Ungefär en tiondel skulle vilja ha bättre kontroll över sina abonnemang, och lika många låter faktureringen löpa automatiskt utan att följa upp de betalningarna.
– Den femtedel av svenskarna som saknar kontroll över sina abonnemang och dess betalningar har mycket att vinna på att fundera på varför det är så. Mycket tyder exempelvis på att på att automatiska betalningar kan innebära att behovet av tjänsterna inte övervägs tillräckligt ofta, säger Jesse Vartiainen, vd på Qvik AB.
Undersökningen visar också att en del av svenskarna är noggranna med sina abonnemang. 15 procent går regelbundet igenom abonnemangen och säger upp de tjänster som de inte längre behöver. Majoriteten (62 procent) bedömer att de har kontroll över sina fakturor.
En betydande andel har tecknat abonnemang på digitala tjänster under året
Var tredje (33 procent) svensk har tecknat abonnemang på 2-3 nya digitala tjänster under året. Majoriteten, hela 67 procent, har börjat använda minst en ny tjänst under det senaste året.
– Svenskarna prövar nya tjänster i snabb takt, säger Jesse Vartiainen. Tjänster överges dock också snabbt samtidigt som antalet tjänster ökar enormt, vilket gör att marknaden utvecklas snabbt. Tillväxtpotentialen är hög, särskilt bland användare i den grupp som tidigare inte abonnerat på digitala tjänster.
Drygt en fjärdedel (27 procent) av svenskarna har inte börjat använda någon ny tjänst under året. Sex procent anger att de inte vet vilka nya abonnemang de har.
En femtedel har gått över till en billigare tjänst
Qvik har också tittat på orsakerna till varför svenska konsumenter avslutar abonnemang på digitala tjänster.
34 procent säger att de avbröt tjänsten för att den kändes för dyr. Nästan lika många (31 procent) sa upp tjänsten då den inte motsvarade förväntningarna. En fjärdedel sa att de bara ville prova tjänsten, och en femtedel sa att de skulle säga upp sitt abonnemang om de hittade ett bättre erbjudande någon annanstans.
–Överraskande många konsumenter ansåg att tjänsten inte motsvarade förväntningarna, säger Jesse Vartiainen. Detta är ett starkt budskap till tjänsteutvecklare och marknadsförare. Svenska konsumenter är mycket prismedvetna och det finns ett stort antal tjänsteleverantörer.
Ljudböckernas popularitet är inte på samma nivå som filmer, serier och musik
Svenskarnas favorittjänster är videostreamingtjänster som Netflix, HBO och Cmore, vilka används av 63 procent, samt musiktjänsterna Spotify och Apple Music. Molnbaserade lagringstjänster, som Dropbox, Google One Drive och iCloud, är också populära och används regelbundet av 39 procent av konsumenterna. Däremot hamnar e-böcker bara på sjätte plats i enkäten.
Ungefär en tredjedel av svenskarna, eller 31 procent, abonnerar regelbundet på digitala nyheter och journalistik. 27 procent av konsumenterna abonnerar på program relaterade till arbete och studier, som Adobe, Microsoft Office och ljudböcker.