Stockholmare mest fåfänga i landet

Färsk statistik från Klarna visar att försäljningen av skönhetsprodukter på nätet har ökat med tio procent sedan coronavirusets utbrott och att allt fler har börjat handla både på förmiddagar och vardagar, snarare än främst på kvällarna.

Stockholmare mest fåfänga i landet 1
Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende

Det är även tydligt att stockholmarna spenderar i särklass mest pengar per person på skönhetsprodukter jämfört med resten av landet.

Färsk statistik från Klarna visar att försäljningen av skönhetsprodukter på nätet har ökat med tio procent sedan coronavirusets utbrott och att allt fler har börjat handla både på förmiddagar och vardagar, snarare än främst på kvällarna. Det är även tydligt att stockholmarna spenderar i särklass mest pengar per person på skönhetsprodukter jämfört med resten av landet.

Klarna är ledande inom shopping- och betallösningar för det snabbväxande skönhetssegmentet inom svensk e-handel och har valt att titta närmare på hur konsumtionsmönstren ser ut inom kategorin. Djupdykningen visar särskilt påtagliga regionala trender.

– Stockholmarna handlar överlägset mest skönhetsprodukter på nätet. Tittar vi på summan som spenderas per person hamnar alla andra län under snittet på grund av att Stockholm drar upp det så pass mycket, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Stockholmarna spenderar mer än dubbelt så mycket pengar på skönhetsprodukter än gotlänningarna – och nätbutikerna säljer framförallt bra i storstäderna

Statistiken från Klarna visar att invånarna i Stockholms län spenderar 39 procent mer pengar per person på skönhetsprodukter än genomsnittssvensken. Närmast därefter kommer Uppsala län, som dock spenderar fyra procent mindre per person än genomsnittssvensken. På grund av att stockholmarna är så många, och handlar så mycket skönhetsprodukter per person, ligger samtliga av Sveriges övriga län under riksgenomsnittet.

– Statistiken visar svart på vitt att storstadsborna spenderar mer pengar på skönhetsprodukter än landsortsbor och den som menar att stockholmsborna är överlägset mest fåfänga i Sverige får definitivt vatten på sin kvarn. Stockholmsborna spenderar i genomsnitt till exempel dubbelt så mycket på skönhet som gotlänningarna, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

På kommunal nivå visar det sig att samtliga av Sveriges tre största städer, Stockholms stad, Göteborgs stad och Malmö stad, ligger ovanför rikssnittet per person. Malmöiterna spenderar nio procent mer än genomsnittssvensken, göteborgarna sex procent mer, men de har svårt att hävda sig mot stockholmarna som spenderar hela 43 procent mer. Att det är mer populärt att köpa skönhetsprodukter i storstäderna blir även tydligt när statistiken visar att sex av Sveriges tio folktätaste kommuner ligger ovanför snittet och att två av de fyra som ligger under bara gör det med en procentenhet.

Allt vanligare att handla på förmiddagar och vardagar efter Coronavirusets utbrott

Efter coronavirusets utbrott har allt fler börjat spendera mer tid i hemmet, och många som har möjlighet till det arbetar numera på distans. Samtidigt har det blivit vanligare att handla skönhetsprodukter under förmiddagarna och på vardagar, snarare än främst helger och kvällar.

– Det kan mycket väl vara så att fler spenderar mer pengar på egenvård som kompensation för uteblivna besök till frisören, nagelsalongen eller skönhetssalongen. Med tanke på den pågående pandemin är det troligtvis många som hellre köper hem skönhetsprodukter för att själv ordna med saken i hemmet, säger Viveka Söderbäck.

Statistik om skönhetssegmentet från Klarnas betalningslösningar

Kön – fördelning av köp

Män: 9,5%
Kvinnor:  90,5%

Åldersgrupper – fördelning av köp
18-35: 46%
36-55: 40%
56+: 14%

Enheter – fördelning av köp
Mobiltelefoner: 60%
Datorer: 37%
Surfplattor: 3%

Mest populära dagen att handla på:
Februari: Söndag
April: Onsdag
Mest populära timmarna att handla på:
Februari: 21, 20, 19, 10, 11
April: 21, 10, 20, 11, 22

Klarnas shoppingindex över Sveriges län- och kommuner

Sveriges län Shoppingindex
Sverige 100
Stockholms län 139
Uppsala län 96
Västra Götalandsregionen 95
Västmanlands län 95
Region Skåne 93
Region Halland 90
Östergötlands län 89
Örebro län 89
Norrbottens län 87
Kronobergs län 85
Södermanlands län 84
Gävleborgs län 84
Västerbottens län 81
Jämtlands län 81
Värmlands län 81
Jönköpings län 80
Kalmar län 79
Dalarnas län 77
Västernorrlands län 75
Blekinge län 75
Region Gotland 73

 

Sveriges 10 största kommuner Shoppingindex
Sverige 100
Stockholm 143
Göteborg 106
Malmö 109
Uppsala 99
Linköping 95
Örebro 103
Västerås 103
Helsingborg 99
Norrköping 100
Jönköping 90