Energiföretaget St1 växlar upp och laddar för en offensiv satsning på convenience retail.
Till sin hjälp väljer företaget IT-leverantören Visma Retail för att säkra flexibla och moderna lösningar både för butikerna och för supportorganisationen.
– Vi ville hitta en kompetent partner som kunde uppfylla våra höga krav på flexibilitet och innovation, och som tillåter oss att växa i framtiden. Visma Retail levererar en modern helhetslösning. Det känns extra tryggt med deras långa erfarenhet av leveranser mot butiksverksamheter, säger Stefan Samuelsson, Affärsområdeschef på Retail i St1 Sverige.
Energiföretaget St1 äger och driver bland annat 104 drivmedelsstationer i Sverige under varumärket Shell. Sedan tidigare har St1 meddelat att man från senhösten 2018 kommer att driva butikerna på Shellstationerna i egen regi.
Med det nya konceptet uppstod behovet av retailanpassade systemlösningar som enkelt kan skalas upp i framtiden, där valet av samarbetspartner nu fallit på Visma Retail. Den omfattande leveransen från Visma Retail inkluderar både mjukvara, hårdvara och service.
Satsningen bakom St1s beslut att driva butikerna själva bygger på en strategi som ska öka kundnyttan och utveckla verksamheten med sikte på framtiden. Det nya convenience-konceptet kommer att bestå av två delar: en butiksverksamhet med mat och dryck för människor på väg, samt ett utbud av tjänster som exempelvis biltvätt. Lösningen innehåller flera innovativa funktioner som kommer underlätta för både personal och kunder. Skärmar kommer exempelvis kunna skifta mellan annonser och självbetjäning, mjukvara kommer underlätta automatisk varupåfyllning och även effektivisera hanteringen av kampanjer, färskvaror och recept.
– Vi är stolta över att vara en del av St1s intåg i convenience-segmentet. Med deras offensiva framtidsvisioner blir det spännande att utvecklas tillsammans för att möta konsumenternas allt ökade krav till sömlösa upplevelser, säger Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail.