Efterfrågan på Squid Game-produkter har skjutit i höjden.
Serien som släpptes den 17 september har blivit den mest tittade serien någonsin de första 28 dagarna efter släpp på Netflix.
Och hajpen syns även i försäljning, där Squid Game-produkter är några av de mest efterfrågade inför Halloween. Partykungen, Nordens största försäljare av Halloweenprodukter, har sammanställt de tydligaste trenderna inför Halloween 2021.
– Squid Game har på kort tid startat något som nästan kan liknas vid ett fenomen. Det pratas om serien både på skolor och arbetsplatser och vi ser en enorm efterfrågan på produkter kopplat till serien, säger Joel Svensson, grundare och vd på Partykungen.
2019 publicerade Svensk Handel en rapport om att varannan svensk uppmärksammar Halloween och att det bland unga är hela 8 av 10 som uppmärksammar högtiden. Coronapandemin satte stopp för firandet 2020 men då exploderade i stället försäljningen av hemmapynt i form av skelett, spindelväv, pumpor och gravstenar. Trots inställda firanden förra året är det tydligt att Halloween kommer växa än mer. Och i år sannolikt mer både för hemmet och “bus eller godis”.
– Halloween är vår största och roligaste försäljningsperiod och intresset för att fira Halloween har ökat varje år och är absolut här för att stanna. Ett roligt sätt för både gammal och ung att få klä ut sig, dekorera upp hemmet och få in humor och roligheter i en annars ganska mörk tid på året. Vem vill inte ta chansen att få vara Maverick eller Spiderman för en dag, säger Joel Svensson.
Partykungen, den största försäljaren av Halloweenprodukter i Norden, har samlat de tydligaste trenderna inför årets stora skräckhelg.
Tydligaste Halloween-trenderna 2021
- Dräkter som bygger på aktuella karaktärer från filmer och TV-serie, såsom La Casa de Papel, Suicide Squad, Top Gun och Spiderman, är generellt mycket efterfrågade. Efterfrågan på särskilt Squid Game-produkter har skjutit i höjden i år. Serien som släpptes den 17 september har blivit den mest tittade serien någonsin de första 28 dagarna efter släpp på Netflix. Och hajpen syns även i försäljning, där Squad Game-produkter är några av de mest efterfrågade inför Halloween.
- Kläder och produkter med inbyggda LED lampor har exploderat. Allt från skor, masker, pälsar, kepsar och tröjor inom kläder till blinkande hårspännen, LED-balonger, färgskiftande glas och produkter inom andra områden. Produkter med LED-lampor var saker som såldes mycket 2020, när det inte gick att gå trick or treat, och som fortsätter växa i år.
- All form av utomhusdekoration av hus. Även denna kategori produkter ökade enormt i efterfrågan under pandemiåret 2020. Och 2021 ser ut att hålla samma trend. Rökmaskiner till vatten, spelande skelett, kyrkogårdskit och andra produkter till trädgården och huset efterfrågas av många. Även detta fortsätter öka i efterfrågan även i år.
- Godis med papper. Barnen kommer absolut vilja gå “bus eller godis” i år, eftersom det inte blev något förra året. Godis med papper hjälper till att undvika bakterier och virus. Det är inte bara något som uppmanas, utan märks även i försäljningen.