Sportshopen.com ökade med 100%
Hem NYHETER Sportshopen.com ökade med 100%

Sportshopen.com ökade med 100%

Publicerat av: Redaktionen

Sportshopen.com ökade omsättningen på nätet med 100% och sparade 1646 timmar på att byta plattform till Viskan Streamline.

Sportshopen.com ökade med 100% 2Det är nu ett år sedan Sportshopen bytte e-handelssystem till Viskan Streamline och resultatet imponerar.

Sportshopen behövde ett e-handelssystem som var skalbart och kunde tåla hårda påfrestningar och hade de snabbaste svarstiderna. Efter noggrann genomgång av marknaden för e-handelssystem föll valet på Viskan Streamline.

På nätet har e-handelschef Fredrik Lennström skapat en rakettillväxt, vilket medförde att han för ett år sedan stod inför uppgiften att byta till ett e-handelssystem som kunde matcha Sportshopens behov.

När man kommit fram till att Viskan Streamline var det bästa systemet för Sportshopen inleddes ett tight och kostnadseffektivt införandeprojekt.

Efter ett år med Viskan Streamline kan Fredrik Lennström konstatera att bytet inneburit en succé.

Omsättningen på nätet har nästan fördubblats, samtidigt som svarstiderna har förbättrats med 0,78 sekunder för varje anrop och ligger i genomsnitt på 0,16 sekunder. Då man har 1,9 miljoner besökare som i snitt tittar på 4 sidor har man därmed sparat in 1646 timmar i väntetid åt sina kunder på ett år.

Kristian Iveling är VD för Viskan System:

— Nu har det gått ett år sedan Sportshopen växlade upp och tillsammans med Viskan lanserade sin nya e-handel. Ett år med en 100-procentig tillväxt där vi höjt hastighet och kapat laddtider för deras kunder genom att leverera på en av Viskans paradgrenar – världsledande prestanda. Sportshopen har ett fantastiskt driv, så vi ser verkligen fram emot att följa Sportshopen på deras resa framöver.

Fredrik Lennström på Sportshopen om Viskan Streamline:

— Den nya plattformen frigör resurser och tid så att jag och mitt team kan fokusera på alla de andra utmaningar vi har för att fortsätta vår tillväxt. Det finns alltid gott om förbättringsområden och därför är det skönt att slippa tänka på grundläggande teknikfrågor.

Sportshopen är ett retailbolag som länge huvudsakligen varit etablerat i västra Sverige, längs norska gränsen. Nu har man tagit sitt framgångsrika koncept och lanserat på flera städer runt om i Sverige, inte minst i e-handelshuvudstaden Borås.

Man har ett antal egna varumärken, bland annat Swedemount, som man lyckats mycket bra med, som komplement till ett antal internationella varumärken som man köper in från hela världen, för att få en bra mix mot konsumenten.

Med Viskan som kunskapspartner och system har Sportshopen hittat en leverantör som motsvarar de ambitioner om tillväxt man har för framtiden.

Relaterade Artiklar