Under fredagskvällen belönades spel från dataspelsstudenter vid Högskolan i Skövde med pris på Sweden Game Awards.
I fem av sex kategorier var spel utvecklade av Skövdestudenter nominerade och efter att trumvirvlarna lagt sig kunde skaparna bakom två av spelen, Cateau och Cosette’s Cassettes, titulera sig som vinnare. Cateau, där spelaren får försöka bli vän med hemlösa katter i Paris, tog hem vinsten i kategorin ”Best execution in narrative”, för bästa berättelse.
– Det känns både overkligt och fantastiskt! Att vinna det här priset är en dröm kort och gott, säger en jublande glad Johan Synnergren, Project Manager, Game Designer, för Cateau, och utvecklar:
– Utöver den enorma egoboosten det här ger oss, får vi en chans att visa på vad vi är kapabla till och hur motiverade vi är. Priset gör också att vi lättare kan sprida kännedomen om oss och spelet, vilket är mycket välkommet.
Det andra vinnarspelet Cosette’s Cassettes, som har tydliga blinkningar till 1990-talet i form och musik, utsågs till ”Best mobile execution”, priset för bästa mobilspel. Förutom äran fick båda segrarna diplom, en SGA-staty och 9000 kronor i prispengar. Andra Högskolan i Skövde-nominerade spel var Gunslinger: Blood Moon, Strobophagia samt Hyss (som bästa spel, alla kategorier).
”En sporrande intern konkurrens”
Fredrik Eriksson Caba är adjunkt i medier, estetik och berättande och har varit kursansvarig för spelprojektkurser, där flera av spelen blivit till. Och han är på det klara med varför spelen från Högskolan lyckas.
– Eftersom vi har flera olika ingångar i våra dataspelsutbildningar; grafik, programmering, game writing, ljud och musik kan varje student fokusera och utveckla just sin specialitet. Vi är också förhållandevis många dataspelsstuderande hos oss, vilket gör att det finns en kritisk massa, där responsen och feedbacken från andra studenter och oss lärare hjälper till. Det finns en sporrande intern konkurrens, helt enkelt.
Även om Högskolan i Skövde är ursprunget för alla fem nominerade spel är de långtifrån stöpta i samma form.
– De är väldigt olika, skulle jag säga. Det är allt ifrån mobilspel med retrokänsla, spel som handlar om HBTQ-frågor, till spel i vilda västern-miljö. Gemensamt för samtliga spel är ändå att de är innovativa och nyskapande, på sina olika vis.