Under fjolårets Nobelvecka i Stockholm var det en och annan Stockholmare som överraskades av en spektakulär projektion som kvällstid täckte Stadshuset.
Installationen är en av de största som någonsin arrangerats i Stockholm, sågs av över 100 000 människor och möjliggjordes av avancerade laserprojektorer från Panasonic.
Byggnadens fasad lystes upp med bilder från rymdens yttersta hörn, med en tydlig koppling till årets fysikpris och upptäckten av svarta hål. Projektet var ett samarbete mellan Stockholm Stad och bland annat Rymdstyrelsen och European Space Agency, ESA.
Ljusinstallationen SPACE designades av Andreas Skärberg, producerades av PXLFLD Studios och bestod av 16 minuters animationskonst där flertalet av mänsklighetens största bedrifter i rymden projicerades på den ikoniska byggnaden.
PXLFLD tog hjälp av Lumination of Sweden och Creative Technology, som är specialiserade på utsändningar och avancerade tekniska lösningar inom live event för att hjälpa dem att lyckas med det iögonfallande projektet. Totalt användes hela 30 stycken Panasonic PT-RQ22K- och PT-RZ21K-projektorer för att skapa den jättelika projektionen.
—Vi behövde en laserbaserad projektor som kunde hantera mappning av alla de skarpa kanterna men också för att få de bästa färgerna och kontrasten. Det var också viktigt att projektorerna var lätta och kompakta att installera på en plats med begränsat utrymme, säger Johan Törnström på Creative Technology. Eftersom installationen pågick under 12 dagar var laserprojektorernas driftsäkerhet avgörande och flera av projektorerna dessutom installerade i porträttläge, fortsätter Johan.
Panasonics projektorer PT-RQ22K och PT-RZ21K (20 000lm per enhet) spelade en nyckelroll i installationen och kombinerar avancerad bildteknik med 3-Chip DLP™ och 4K+ SOLID SHINE för en driftsäker och överlägsen följsamhet i ljus, perfekt anpassade för videomappning. Dessa projektorer är designade för miljöer där “the show must go on”, med backup-ingångar som garanterar kontinuerlig bildvisning även om den primära signalen är bruten,” säger Torbjörn Mähler, Nordic Product & Marketing Manager på Panasonic Business.
Att kunna presentera denna enorma projektion till en publik på ett säkert sätt i svåra tider med vårt visuella material i fokus har varit en stor upplevelse och responsen från åskadarna har varit överväldigande positiv,” kommenterar Anders Granström, Technical Designer på PXLFLD.