Med de nya funktionerna hos Crystal LED VERONA är det möjligt att uppnå djup svart färgåtergivning utan reflexer, så att det virtuella och det verkliga smälter samman på ett högst naturligt sätt, med flexibel installation för produktionsteam
I dag presenterar Sony fyra nya Crystal LED-skärmar under namnet VERONA, som är utformade för virtuell produktion och utrustade med marknadsledande funktioner för filmskapare och innehållskreatörer, såsom Deep Black och Anti-Reflection Surface Technology.
De nya funktionerna Deep Black och Anti-Reflection Surface Technology levererar såväl djup svart bildåtergivning som anti-reflexteknik, vilket innebär att betydligt mindre kontrast försvinner på grund av ljus från omgivande LED-paneler och studiobelysning.
Den innovativa tekniken minskar avsevärt kontrastskillnaden mellan bilden som visas på LED-skärmen och skådespelarna som agerar framför den under inspelningen, så att det virtuella och det verkliga smälter samman på ett högst naturligt sätt och mindre tid och resurser krävs till efterbearbetning.
Utöver de otroliga svarta detaljerna och den låga mängden reflexer levererar VERONA även en hög ljusstyrka på 1 500 cd/m2* och ett brett färgomfång som täcker över 97 procent* av DCI-P3 för att återskapa realistiska inspelningsplatser. Den är också utrustad med högpresterande LED-drivkretsar som möjliggör höga uppdateringsfrekvenser på upp till 7 680 Hz, vilket drastiskt minskar mängden bildlinjer i kameran. Båda de nya modellerna, ZRD-VP15EB/23EB och ZRD-VP15EM/23EM, finns med pixelavstånd på P1,56 mm och P2,31 mm.
Sony har haft ett nära samarbete med kreatörer inom branschen under utvecklingen av VERONA och tagit hjälp av deras synpunkter för att skapa en skärm som är specialbyggd för de unika behoven hos yrkesverksamma inom film, TV och iscensättning. Ett nytt skåp i storleken 1:1 har utformats för att hjälpa produktionsteam att snabbt, lätt och smidigt montera en skärm som passar den önskade scenstorleken. Det har stora greppvänliga handtag, styrstift för enkel anpassning och en spaklikande låsmekanism som inte kräver några verktyg. VERONA anpassar sig inte bara till böjda, hängande eller staplade studioutrymmen utan har nu även starkare ramar som klarar vikten av upp till 7 meter höga staplade skärmar. LED-skärmens yta och kanter är skyddade av en särskild ytteknik och olika skyddsmekanismer som ser till att den inte skadas under monteringen.
– Vi är glada att kunna presentera fyra nya toppmoderna skärmar som är byggda för virtuell filmproduktion och som ger en ny nivå av realism till virtuella produktioner och ökar dess användning inom filmindustrin, säger Rik Willemse, Head of Professional Displays and Solutions på Sony Europe.
– Vår banbrytande teknik för virtuell produktion tillhandahåller heltäckande lösningar som stöttar kreatörer i deras kreativa verksamhet och gör det möjligt för dem att bygga virtuella inspelningsplatser utan begränsningar, säger Sebastian Leske, Head of Cinema Business Development på Sony Europe. Vi är det enda företaget som kan erbjuda heltäckande stöd till virtuella produktioner när det gäller lösningar och arbetsflöden, vilket har gett oss viktiga tekniska expertkunskaper. Tack vare det har vi en unik möjlighet att använda våra prisbelönta digitala VENICE-filmkameror och Crystal LED-skärmar för att erbjuda de bästa möjliga virtuella produktionssystemen till studior i alla storlekar.
De nya skärmarna är kompatibla med de kontroller som oftast används inom branschen. ZRD-VP15EB/23EB fungerar med Brompton Technologys Tessera SX40 och ZRD-VP15EM/23EM fungerar med Megapixels bearbetningsplattform HELIOS.
De nya modellerna förbrukar även 27 procent mindre ström när man jämför ZRD-VP15EB med den nuvarande modellen ZRD-B15A.
Sony har tidigare meddelat att de lanserar en ny verktygsuppsättning för virtuell produktion som är utformad för att hantera vanliga problem inom virtuella produktioner och möjliggöra högkvalitativ VFX i kameran. Verktygsuppsättningen för virtuell produktion består av insticksprogrammet Camera and Display och färgkalibreraren, som ansluter till verkliga och virtuella världar med hjälp av Unreal Engine och skapar en synergieffekt mellan hårdvara och mjukvara. På så sätt kan man utforma, visualisera och förbättra virtuella produktionsbilder på förhand redan innan det virtuella produktionsstadiet. Sonys virtuella produktionsteknik utökas nu till att omfatta inte bara film, TV och reklam utan även live- och företagslokaler, så att vi kan bidra till ökad kreativitet inom en rad olika typer av innehållsskapande.
Nya VERONA visas för första gången på IBC i Sonys monter 13.A10 i Hall 13, mellan 15 och 18 september 2023 och lanseras på marknaden under våren 2024.