Skovarumärket Sneaky Steve och klädföretaget Wacay testade omnikanal-pop-up i Nordstan under hösten.
Hem NYHETER Skovarumärket Sneaky Steve och klädföretaget Wacay testade omnikanal-pop-up i Nordstan under hösten.

Skovarumärket Sneaky Steve och klädföretaget Wacay testade omnikanal-pop-up i Nordstan under hösten.

Publicerat av: Redaktionen

Nu finns siffror på hur Göteborgskunderna tog emot konceptet.

Skovarumärket Sneaky Steve och klädföretaget Wacay testade omnikanal-pop-up i Nordstan under hösten. 2En månad, från mitten av oktober till mitten av november höll den 63 kvadratmeter stora butiken, The Fitting Room, öppet. Bakom projektet står retail tech-bolagen Touchtech och Vertiseit som är specialiserade på digital transformation av fysisk handel

Syftet med projektet var att driva utvecklingen i branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på konceptet.

Tiden var utvald för att det är en typisk normalsäsong, utan varken rea eller Black Friday-hysteri.

I skobutiken fanns endast högerskor, en av varje modell och storlek. Där fanns också skärmar där skorna visades i andra färger. Kunden kom in och provade, valde färg och beställde sina skor på nätet.

  • Butiken var bemannad med två medarbetare som verkligen hade fullt fokus på att hjälpa kunden. 75 procent av alla kunder valde att få skorna hemskickade via näthandeln, medan resten hämtade ut skorna samma dag i vår andra butik, berättar Måns Månsson, vd för Sneaky Steve.

Han är mycket nöjd med försäljningssiffrorna:

  • Onlineförsäljningen ökade med 43 procent under tiden vi hade vår Pop-up öppen. Försäljningen per kvadratmeter i butiken blev 46 000 per kvadratmeter och år, att jämföra med 35-40 000 i våra övriga butiker, och med cirka 30 000 för traditionella skobutiker i Nordstan.

Han förklarar framgången med att butiken erbjöd en intressantare upplevelse än den vanliga butiken och att det var lätt att välja och betala.

  • Generellt sett har det blivit svårare att locka in kunder i butik. Nu såg butiken mer spännande ut med sitt digitala provrum, där kunden kunde spegla sig i en valbar virtuell miljö med musik, ljus och bild, säger han.

I butiken fanns också skärmar och alla produkter var taggade för att kunden enkelt skulle kunna ta del av storyn om produkten och varumärket. Skärmarna fungerade även som hjälpmedel för säljarna eftersom lagersaldo och produkthistorik fanns tillgängliga via skärmarna. På skärmarna gick det att göra nätbetalning men det gick också att göra vanlig kortbetalning.

En annan stor vinst med omnikanalbutiken var att antalet returer sjönk med 89 procent till 0,2 procent.

Klädmärket Wacay är på väg att etablera sig i England.

Jonas Eriksson som är vd och grundare säger att The Fitting Room gav massor av nyttiga insikter.

Också på de båda teknikföretagen som riggat omnikanalbutiken är man nöjd med resultatet:

­­– The Fitting Room är ett bevis på att kombinationen av fysik och digital handel är både lönsammare och grönare. säger Touchtech:s grundare Deniz Chaban och Johan Lind, VD och grundare av Vertiseit.

Relaterade Artiklar