Sjöstrand Coffee har gått från en omsättning på sex miljoner kronor till 27 miljoner kronor på tre år.
Nu lanserar man en ny e-handelslösning där ledordet är flexibilitet.
Allt för att kunna skala upp och växa sin affär i framtiden.
Sjöstrand Coffee grundades Stockholm 2013 med ambitionen att skapa världens vackraste och mest hållbara kaffekoncept. Alternativen på marknaden då bestod framförallt av kapslar i aluminium och maskiner i plast, vilket är varken hållbart eller estetiskt tilltalande. Det då nystartade företaget tog bland annat fram en vacker och tidlös espressomaskin, inspirerad av skandinaviska designprinciper. En espressomaskin som är byggd för att hålla länge.
– Vårt kaffeutbud består av kaffekapslar som är fyllda med hundra procent ekologiska arabicabönor. Vi har också valt att jobba med nedbrytningsbara kapslar gjorda av växtfibrer för att minimera inverkan på miljön, berättar John Ekeberg som är försäljningschef på Sjöstrand Coffee.
Hållbarhetsresa – från böna till kopp
Just hållbarhet är viktigt för Sjöstrand Coffee. Företaget klimatkompenserar 110 procent av sina koldioxidutsläpp i samarbete med VI-skogen, en organisation som planterar träd och motarbetar fattigdom i framförallt Afrika. Man säljer endast ekocertifierat kaffe och alla kaffekapslar är som sagt nedbrytningsbara.
– Vi anser även att ett av de mest effektiva sätten för att uppmuntra hållbar konsumtion görs genom att förlänga våra produkters livslängd. Vår espressomaskin är byggd för att kunna repareras och vi har egna serviceverkstäder i Sverige, Norge samt Tyskland. Vi anser att vi säljer en designikon och det är vårt mål att man som konsument ska kunna använda sin espressomaskin under många år framöver, säger John Ekeberg.
Viktigt med onlinenärvaro
Sjöstrand Coffee har gått från en omsättning på sex miljoner kronor till 27 miljoner kronor på tre år. Och man har väldigt ambitiösa planer för att fortsätta växa. Idag jobbar Sjöstrand Coffee med en multi-channel-strategi. Det innebär att man har direktkontakt med relevanta återförsäljare som Nordiska Kompaniet (NK), Cervera, Nordiska Galleriet, H&M Home med flera. Man jobbar också med olika distributörer för Europa samt sin egen e-handel (D2C).
– Vår e-handel har stått för en relativt liten del av vår totala omsättning men vi ser en otrolig potential att bygga vår digitala affär framåt. Sjöstrand Coffee säljer både maskiner som är en sällanköpsprodukt, men vi har också ett brett utbud av kaffe som är en konsumtionsprodukt som kunder köper löpande. Det innebär att vi har möjligheten att bygga en relation med konsumenten över en längre tid.
Som ett led i detta arbete vill Sjöstrand Coffee att företagets egen webbplats ska vara den primära plattformen för företagets kunder. Den 15:e maj lanserar Sjöstrand Coffee sin nya webbplats tillsammans med Panagora och Shopify.
– Vi har suttit på en gammal plattform som var otroligt svårarbetad och dyr att driva. Målet har därför varit att bygga en ny e-handel med mycket flexibilitet, där vi enkelt kan skala upp vår affär. Den nya lösningen innebär inte bara en ny e-handel för oss, utan det blir även en helt ny “look and feel” för Sjöstrand Coffee som varumärke, förklarar John Ekeberg.
Sjöstrands nya hemsida är byggd på Panagoras egenutvecklade tema Starter Theme 2.0 och kommer förutom överlägsen hastighet och varumärkesupplevelse också markant underlätta det dagliga handhavandet av sajten.
– Sjöstrand Coffee ville ha en remake av deras webbplats för att bättre kommunicera deras varumärke och den tempoväxling som företaget nu genomgår, med ambitionen att bli en global aktör på kaffemaskin- och kapselmarknaden. En av de stora effektökningarna och därtill hörande kostnadsbesparingar kommer från att Panagora har genomfört en dataflytt från sju olika WooCommerce-butiker till en Shopify-butik. Ett behov som vi ser öka lokalt och globalt. Redan nu har vi nästa marknadslansering inplanerad och vi ser fram emot att växa tillsammans med Sjöstrand Coffee, säger Moon-Suck Song, VD på Panagora.
Shopify har genom åren hjälpt många svenska företag och entreprenörer växa sina affärer genom företagets plattform för e-handel.
– Bland det roligaste med mitt jobb är att få arbeta med så många fantastiska svenska företag. Det ska bli väldigt spännande att få följa Sjöstrand Coffees fortsatta resa på Shopify. Det är också otroligt inspirerande att se deras arbete hållbarhet, något som vi ser blir mer och mer av en hygienfaktor för slutkonsumenten idag,, förklarar Susanne Holmsäter, Nordenchef på Shopify.