Satsade på e-handel – avancerade när branschen backade
Hem E-HANDEL Satsade på e-handel – avancerade när branschen backade

Satsade på e-handel – avancerade när branschen backade

Publicerat av: Redaktionen

Marknaden för reklam och profilprodukter backade 20-30 procent år 2020 jämfört med 2019, på grund av inställda mässor, evenemang/kundevent och marknadskampanjer.

Satsade på e-handel – avancerade när branschen backade

Fredrik Holm, vd för Brand New Profile

Samtidigt ökade Brand New Profile, ett ungt e-handelsbolag inom branschen, sin omsättning med 66 procent trots coronapandemin.

— Att vi har fått se en tillväxt är såklart jätteroligt, men vi är ödmjuka inför det. I våras blev vi tagna på sängen, det blev totalstopp på marknaden när alla planerade aktiviteter stoppades. Vi vet ju att när företag gör neddragningar, då är marknadsbudgeten och inköp av reklamprodukter något av det första man sparar in på. Men vi bestämde oss för att vara offensiva och gasa oss ur den den svackan som var, vilket vi nu sett var helt rätt, säger Fredrik Holm, vd för Brand New Profile.

Brand New Profile grundades år 2017 och gjorde 2020 sitt mest framgångsrika år hittills. Företaget har valt att enbart jobba via e-handel och upplever att den satsningen har lett till en bättre tillgänglighet och snabbare återkoppling till kunder.

Att bara satsa digitalt gör att man klarar av att leverera en offert och designskiss inom en timme, vilket är en av bolagets framgångsfaktorer.

— Att vi levererar snabbt har gjort att vi fått nöjda kunder. Den traditionelle säljaren åker ofta ut till kunder och visar katalog och provexemplar, det är en process som gör att det tar längre tid innan kunden får varan.

— Jag har tidigare jobbat som inköpare av reklam- och profilprodukter och tyckte då att sortimenten ofta var svåra att överblicka. När jag startade Brand New Profile hade jag som mål att inköpen skulle förenklas genom att hela sortimentet presenteras online och att kostnaderna skulle vara transparenta. Vi ser att många beställningar inte är så komplicerade, utan går snabbt att lösa efter en designskiss. Vad jag vet är vi de enda som har uttalat som löfte att leverera en offert och designskiss inom en timme, säger Fredrik Holm.

Bolaget har bland annat nått ut till flera globala svenska företag. Till exempel har Brand New Profile precis genomfört en stor affär där produkter skickats ut till 600 enheter över hela världen. En annan framgångsfaktor är snabba leveranstider med färre parter inblandade. Brand New Profile jobbar med leverantörer som både lagerhåller och förädlar varan på plats, vilket leder till att man sparar både tid och pengar.

— Många andra bolag inom branschen beställer en vara hos grossisten, sedan går varan till tryckeriet och därefter till kunden. Att det är färre parter inblandade gör att vi kan leverera färdiga produkter för upp till 80 procent av sortimentet inom 6-7 arbetsdagar. Jag tror att vår framgång bygger på kombinationen av att det är lätt och överskådligt att hitta produkter på hemsidan, att det är en transparent prissättning samt en snabb och personlig service, vilket visar sig i våra kundomdömen, säger Fredrik Holm.

 

Relaterade Artiklar