Hem NYHETER Så vinner din ehandel i sökresultaten 2020

Så vinner din ehandel i sökresultaten 2020

Publicerat av: Redaktionen

Det hände mycket inom SEO under förra året.

Så vinner din ehandel i sökresultaten 2020 3Det är lätt att bli förvirrad och svårt att veta vad som är viktigast inför 2020. Det pratas om EAT, AI och mängder av andra mindre förändringar. Är det verkligen där man ska lägga krutet som ehandlare däremot?

Grunderna inom sökmotoroptimering står sig fortfarande. Åtminstone enligt specialistbyrån Brath. Titlar, rubriker, bra struktur, auktoritet, och rätt innehåll är grunden till hur Google bygger sökresultat.

– Allt fler av våra branschkollegor pratar om AI och EAT i första hand, säger Magnus Bråth, grundare till Brath, som det som dominerar SEO-arbetet just nu. EAT går i princip ut på att man ska vara en förtroendeingivande expert. Googles arbete med AI handlar i mångt om att de försöker förstå innehåll och intention hos den som söker. Det går att arbeta hur mycket som helst med att optimera för dessa.

Det kan vara så att avkastningen på det arbetet är låg för de allra flesta ehandlare. Att något är nytt och spännande betyder inte nödvändigtvis att det är där du ska lägga fokus.

– Om du ska vinna EAT-spelet är det enklaste sättet att vara en känd läkare, säger Bråth. En medicinexamen från ett bra universitet och några hundra TV-framträdanden så kan du mycket riktigt förbättra dina positioner. I 99% av alla uppdrag vi får så finns det mycket lägre hängande frukt. Ofta kan en förändring av rubriken på en sida ge samma resultat (åtminstone i sökresultaten) som tusentals ångestfyllda timmar av tentaplugg.

Istället menar byrån att man ska arbeta med sitt innehåll, se till att det är precis så bra som det går att göra. Försäkra dig om att det svarar på de frågor dina besökare har. Se också till att det är strukturerat på ett bra sätt, rätt produkt i rätt kategori och ha rätt rubriker och titlar på sidorna.

Tekniken är, enligt Bråth, fortfarande ett problem för många ehandlare. Det kan handla om att man inte kan eller missar att göra riktiga redirects på flyttade produkter. Ett större fel som finns på några av de större plattformarna är så illa som att Google inte klarar av att läsa innehållet på grund av att man valt ramverk som ställer till problem, ofta i form av JavaScript.

– Det är nästan en skam att det finns plattformsleverantörer som inte klarar av att bygga en sajt som kan indexeras ordentligt, säger Magnus Bråth. Visst går det att göra en plåsterlösning med någon sorts fallback för Google men att bygga det ordentligt från början är så mycket bättre.

Ordna till grunderna först, är budskapet från Brath, först därefter är det värt att börja jaga Googles finlir. Det spelar ingen roll om du är den mest populära kirurgen på TV om Google inte tycker att din sajt duger.

Relaterade Artiklar