Den svenska e-handeln har de senaste två månaderna ökat med i genomsnitt 22 procent veckovis.
Flera veckor har ökningen varit 32-35 procent, en ökning i nivå med försäljningsnivåer under Black Friday. Det visar data från konsumenttjänsten Woilà.
– E-handeln är upp 32 procent veckovis jämfört med vecka 10. Det bekräftar Postnords spaning om “Black Friday”-nivåer. Vi ser ett lyft rent generellt, men en extra stor försäljningsökning för nätbutiker inom områden Hem, Trädgård och Fritid, Barn och Leksaker och Hemelektronik, säger Carl Enbom, rådgivare hos konsumenttjänsten Woilà.
Veckovis försäljning
Vecka 10 = Index 100. Datan baserar sig på faktisk försäljning i kronor från 1 000 nätbutiker i Sverige och 60 000 konsumenter.
Alla branscher | Bransch: Barn & Leksaker | Bransch: Hemelektronik | Bransch: Hem, Trädgård & Fritid | |
v. 10 | 100 | 100 | 100 | 100 |
v. 11 | 86 | 208 | 72 | 74 |
v. 12 | 104 | 175 | 112 | 110 |
v. 13 | 132 | 162 | 122 | 161 |
v. 14 | 121 | 138 | 123 | 163 |
v. 15 | 115 | 191 | 135 | 145 |
v. 16 | 116 | 162 | 138 | 148 |
v. 17 | 135 | 160 | 127 | 175 |
v. 18 | 132 | 163 | 143 | 159 |
v. 19 | 116 | 99 | 136 | 165 |
v. 20 | 117 | 167 | 113 | 150 |
– Vecka 11 såg vi en markant uppgång för apoteksbranschen på nätet, medan nästan alla andra branscher tappade. Därefter har försäljningen tagit av med en topp på 32-35 procent de senaste veckorna, säger Carl.