Så växer Bodums e-handel internationellt med stripe
Hem E-HANDEL Så här växer Bodums e-handel internationellt med stripe

Så här växer Bodums e-handel internationellt med stripe

Publicerat av: Redaktionen

Bodum grundades 1944 och är ett tredje generationens familjeföretag som producerar innovativa hushålls- och kökstillbehör.

Under mottot “make taste, not waste” har de blivit kända för sitt fokus på prisvärdhet och hållbarhet, utan att kompromissa med kvaliteten.

Hållbart, funktionellt och direkt till konsumenterna

Med sitt unika förhållningssätt till funktionell, miljövänlig design har Bodum byggt ett framgångsrikt, globalt företag och en lojal kundbas. Men när pandemin slog till stod man inför en mängd nya utmaningar – och nya möjligheter.

Så växer Bodums e-handel internationellt med stripeBodum hade ett starkt nätverk som sålde företagets produkter genom tusentals återförsäljare, men över en natt tömdes köpcentra runt om i världen och folk strömmade till på nätet. När allt fler personer tvingades spendera mer tid i hemmet började många även investera i nya hushålls- och kökstillbehör samtidigt som man spenderar mer tid i sitt kök. Bodum såg den ökande efterfrågan från människor som besökte dess webbplats, och e-handel blev plötsligt den primära distributionskanalen.

Den perfekta utcheckningen

Med majoriteten av kunder som nu beställer från sina mobiler direkt på sin hemsida, försökte Bodum hitta rätt partner för att snabbt bygga en sömlös onlineupplevelse.

– Ibland tror folk att onlineförsäljning är enkelt, men att betala online är en process som kan vara väldigt känslig för många kunder. Människor förväntar sig enkla kassaprocesser. För många obekväma klick, eller en betalning som inte fungerar, kan innebära att vi förlorar en försäljning, säger Peter Bodum, e-handelschef på Bodum.

Bodums onlinekunder tenderar att vara kunniga shoppare i åldern 21–35. De vill ha produkter som är subtila och rena, med en snygg design. Felfri ingenjörskonst är kärnan i alla Bodums produkter, och när det kom till att bygga upp kassaflödet sökte man samma perfektion.

Genom att arbeta med Stripe skapade Bodum en sofistikerad kundresa på både desktop och mobil. Genom att integrera Stripe Elements – som hjälper företag att skapa exakt den betalningsupplevelse de vill ha med bara några rader kod – kunde Bodum omedelbart acceptera kreditkortsbetalningar.

Med en enkel integration växer Bodum internationellt

Under pandemin kunde Bodum skala upp sin onlineförsäljning direkt till konsument i 23 länder i Europa, Nordamerika, Australien och Asien.

– Stripe hjälpte oss att reagera snabbt på de komplexa utmaningar som pandemin kastade vår väg.

Vi var tvungna att vända vår verksamhet för att möta ökad efterfrågan online och sätta upp vårt system på mindre än en månad. Tack vare Stripe har vi kunnat lansera i nya länder, fokusera på att förbättra vår strategi för direktförsäljning och öka vårt hållbarhetsarbete, utan att behöva oroa oss för utvecklarresurser eller systemuppdateringar, säger Peter Bodum.

Som e-handelschef har Peter Bodum även funderat på framtiden.

– När världen öppnar sig igen, fortsätter vi vår internationella expansion både online och offline, genom traditionella butiker. Det som ligger till grund för allt vi gör är flexibilitet. Detaljhandeln kommer att fortsätta att förändras runt om i världen, och vi måste kunna reagera snabbt på det föränderliga landskapet, precis som vi gjorde under pandemin. Stripe gör det möjligt för oss att vara mycket mer anpassningsbara till den nya världen.

Relaterade Artiklar