Så förändrar vi “Last-Mile”-branschen med hjälp av data
Hem NYHETER Så förändrar vi “Last-Mile”-branschen med hjälp av data

Så förändrar vi “Last-Mile”-branschen med hjälp av data

Publicerat av: Redaktionen
Man brukar säga att de bästa lösningarna springer ur självupplevda problem. Gordon Delivery grundades ur just ett sådant och nu vill man utmana en trögrörlig bransch med hjälp av data, artificiell intelligens och machine learning. Och resultatet? Säkrare leveranser, en bättre kundupplevelse och med mindre miljöpåverkan som en direkt effekt. Gordon Deliverys CTO Andreas Viklund berättar mer.

Andreas Viklund och Ali Ghoce började jobba tillsammans redan för över 10 år sedan. När Ali sedermera startade Gordon Delivery med visionen att utveckla en tech-plattform i världsklass visste han att Andreas skulle vara rätt person. Tillsammans definierade de byggstenarna för hur framtidens last-mile bolag skulle digitaliseras och automatiseras.

Idag revolutionerar de last-mile-branschen tillsammans. Andreas berättar lite om uppkomsten till Gordon Delivery:

– Idén kom från när Ali jobbade med e-handel inom apotek. Ganska snabbt upptäckte han att e-handel-logistiken lämnade mycket att önska. Transporter var inte särskilt serviceorienterade och där såddes ett frö till att skapa något nytt. Något som kunde ge själva slutkunden en bättre upplevelse. Tidigare har bud och transport inte varit särskilt kundfokuserade. Det vill vi ändra på.

“Vi vill alltid vara 100 % transparenta, både mot våra kunder och deras slutkunder. Detta gör att vi alltid måste hålla oss på tå för att leverera en så bra slutprodukt och tjänst som möjligt”.

Gordon Delivery jobbar idag med att effektivisera och digitalisera leveransflödet för sina kunder. Man vill reducera de manuella stegen och använder sig av data för att kunna leverera en så bra produkt som möjligt, Andreas berättar hur.

– Om man bland annat tittar ut i Europa finns flera länder som ligger väldigt långt bak i utvecklingen. I många länder får förare en fysisk lista på papper med de ordrar som ska levereras. Hos oss är alla processer digitala. Dels hjälper vi till med kundkommunikationen, både för butikerna vi samarbetar med och för deras slutkunder. De som tar emot leveransen ska kunna följa föraren i realtid. Vi vill alltid vara 100 % transparenta, både mot våra kunder och deras slutkunder. Detta gör att vi alltid måste hålla oss på tå för att leverera en så bra slutprodukt och tjänst som möjligt.

Han fortsätter:

– Det handlar mycket om att effektivisera rutterna så att leveranserna kommer fram i tid, detta är också viktigt ur en miljösynpunkt. Inga leveranser ska behöva transporteras längre än nödvändigt. Det innebär en vinst både ekonomiskt och för klimatet.

Data är kung

För att kunna effektivisera sina rutter och optimera alla processer använder sig Gordon Delivery av all den data man samlar in:

-Vi samlar på oss extremt mycket data. Genom att till exempel samla på oss beteendedata från förarna kommer systemet lära sig att skapa bättre förutsättningar för våra Gordoneerer och därmed optimera och automatisera processerna. Vi utvecklar inte bara plattformen för oss själva, utan säljer den även som en cloud-baserad SaaS-lösning till kunder runt om i världen. Styrkan med att vara både ett tech- och deliverybolag är att vi snabbt kan identifiera behoven baserat på vår egen delivery-verksamhet och därmed utveckla system i världsklass.

Hur ser 2021 ut och vad händer framgent?

– 2021 vill vi hjälpa flera Europeiska aktörer att digitalisera sina hemleveranser. Vi samarbetar bland annat med StrongPoint som finns på många marknader, och är återförsäljare av Gordons Last Mile Platform. Vi vill också utöka vårt tech-team och söker således efter nya, duktiga utvecklare. Både testare samt frontend- och backendutvecklare.

Relaterade Artiklar