Så blir julen en glädjens tid även för handlare

[KRÖNIKA] Enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, har vi svenskar varit rekordsnälla i år.

HUI förutspår nämligen i sin julhandelsprognos att decemberhandeln ökar med 3,0 procent jämfört med förra året och landar på 79,7 miljarder kronor. Allt går förstås inte till julklappar, men december är årets starkaste försäljningsmånad och enligt HUI beräkningar handlar vi för 15 miljarder SEK mer i december jämfört med snittet för övriga elva månader.

Det är inga småsummor, och den slutliga försäljningssumman kommer att påverkas av flera faktorer som väder, Black Fridays påverkan på julhandeln och inte minst konjunkturläget, vilket har avmattats något. För handlare innebär detta stora möjligheter – om man lyckas agera smart. Enligt Jonas Arnberg, VD på HUI, är det dock i första hand digitaliseringens möjligheter och utmaningar som handlare måste ta till sig för att lyckas med sin försäljning.

Tillväxten inom online-handeln i kombination med den normala försäljningsökningen kring jul ställer stora krav på handlare, vilka redan jobbar hårt med sina processer kring orderhantering och leveransprocesser. Felaktig lagerstatus, faktureringsmisstag och sena eller helt uteblivna leveranser är något vi alla upplevt när vi handlat online. Misstagen påverkar förstås kundrelationen över hela året, men det blir extra påtagligt vid julhandeln. Under Black Friday var du kanske också en av dem som upplevde väldigt sega eller kraschade webbsidor som påverkades av det stora besökstrycket.

Webbsidor som går ned eller blir orimligt sega kan ha stor betydelse för kundlojaliteten, utöver den direkt förlorade försäljningen. Samtidigt finns en mängd konkurrenter som gnider sina händer och mer än gärna tar över kundrelationen. Här är det avgörande att ha rätt teknik på plats – och det finns mängder av system på marknaden. En handlare kan tvingas hantera en mängd system från e-handelsplattformar, kassasystem, lagersystem, betalningssystem, CRM-system och affärssystem. Trots det, eller kanske snarare på grund av det, är det viktigt att se till att system och applikationer kan kommunicera med varandra, dela data och hjälpa affärsverksamheten med insikter kring kundernas behov och efterfrågan.

Molnbaserade integrationsplattformar är utmärkta för att hantera situationen på ett bra sätt, utan att det krävs en massa pengar och resurser för integrationsprojekt och kodgenerering. Handlare kan då dra fördel av en plattform som kan koppla samman alla typer av molnapplikationer med egna on-premise-system och på så sätt omvandla verksamheten till en transparent organisation med den typ av relevanta och uppdaterade insikter som krävs för att ge kunderna bästa möjliga service.

Datadriven kundupplevelse

I samband med att online- och mobilbaserad shopping ökar blir det allt viktigare för handlare med höga ambitioner att kunna erbjuda en sömlös kundupplevelse som är oberoende av vilken enhet som kunden väljer att använda. Genom att koppla samman ordrar från olika kanaler och kundrelaterad information, kan handlare skapa en enhetlig bild som är ovärderlig ur ett kundservice- och marknadsföringsperspektiv då det banar väg för ett mer individanpassat bemötande. Plattformarna kan också tillhandahålla korrekt data kring lagernivåer i realtid för såväl online-butiken som för den fysiska butiken, vilket kan vara avgörande för att attrahera och behålla kunder. Med automatiska uppdateringar kan handlare undvika att ge kunder felaktig lagerstatus och därmed slippa att göra dem besvikna på grund av sena leveranser. Faktum är att möjligheten att se lagernivåer i realtid kan ge handlare kraftfulla verktyg för att förbättra sina planeringsprocesser och effektivisera lagerpåfyllnaden.

En läroprocess?

Tiden kommer att påvisa vilka handlare som är bäst förberedda för julhandeln. Förseningar, driftsstopp och leveransproblem kan skada kundrelationen. Därför bör handlare se till att ha tekniska lösningar på plats som kan lösa problemen innan de uppstår. Genom att försäkra sig om att människor, processer och data integreras på ett effektivt sätt kan handlare erbjuda sömlösa kundupplevelser som skapar lojalitet. Julen ska vara en glädjens tid – och för handlare är det viktigt att koppla samman sina system på ett effektivt sätt. De handlare som lyckas bäst med det kommer att vara de som är allra gladast när vi sammanfattar resultatet av årets julhandel.

Av: Petri Ahveninen, Säljchef Norden hos Dell Boomi