Rovio flyger högt tillsammans med Salesforce
Hem NYHETER Rovio flyger högt tillsammans med Salesforce

Rovio flyger högt tillsammans med Salesforce

Publicerat av: Redaktionen

Skapar plattform för licensering av Angry Birds-produkter inför filmen Angry Birds 2

Rovio flyger högt tillsammans med Salesforce 2Stulna ägg. Hungriga gröna grisar. En flock av rasande, flygande fjädrar. Angry Birds är fortfarande en smartphone-sensation, en mångmiljonsinbringande blockbuster och en lyckad licensverksamhet. Sedan 2003 har Angry Birds spelet laddats ner mer än fyra miljarder gånger och Angry Birds har blivit ett av de hetaste globala varumärkena.

När Rovio förbereder sig för 2019 års lansering av filmen Angry Birds 2, ökar möjligheterna för att varumärkeslicensieringen markant med hjälp av en ny plattform från molntjänstföretaget Salesforce.

– Den första filmen drog in 350 miljoner USD och skapade en stor efterfrågan på licensierad merchandising. Med hjälp av en plattform från Salesforce kunde vi utan problem hantera efterfrågeökningen och nu är plattformen affärskritisk för oss, säger Simo Hämäläinen, Senior Vice President Brand Licensing.

En enda plattform för 1000 starka användare

Idag finns det cirka 1000 användare på plattformen – allt från produktformgivare och utvecklare till avtalsadministratörer och finansproffs. Dessutom har Rovio 20 licensieringsagenter som säljer varumärket Angry Birds till tillverkare över hela världen.

Med så många parter inblandade behövde Rovio en central plattform för att hålla koll på alla aktiviteter och samarbeten världen över.

– Tidigare lagrade vi data på Excelblad och i mejl och våra samarbetspartners använde en rad olika system. Vi behövde en flexibel och skalbar plattform för att hålla koll på hela licensieringsprocessen; från leads, prospects och avtalshantering till designmanualer, produktgodkännande, inrapportering och fakturering. På ett och samma ställe, säger Timo Pesola, Vice President Operations and Business Performance.

Salesforce hade tidigare hjälpt Rovios reklam- och säljteam förbättra sina processer och därför undersökte licensieringsteamet om Salesforce kunde göra samma sak för dem. Det kunde man, och nu har den gemensamma plattformen 1 000 interna och externa användare, vilket gjort det lättare att licensiera varumärket till hugade tillverkare över hela världen.

– Med hjälp av Salesforce har licenseringsprocessen blivit både enklare och snabbare. Vi kan enkelt dela information sinsemellan och inga affärsmöjligheter riskerar falla mellan stolarna, avslutar Simo Hämäläinen.

Relaterade Artiklar