Unga talanger sökes: DHL lanserar en rekryteringswebbplats som riktar sig till e-sportare
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKDHL Unga talanger sökes: DHL lanserar nu en rekryteringswebbplats som riktar sig till e-sportare

Unga talanger sökes: DHL lanserar nu en rekryteringswebbplats som riktar sig till e-sportare

Publicerat av: Redaktionen

DHL utforskar nya employer branding-kanaler med spelet Dota 2, genom att engagera sig inom e-sport via innehåll och liveaktiviteter på ESL:s gaming-evenemang.

DHL har varit officiell logistikpartner till ESL sedan 2018 och hanterar all evenemangsrelaterad logisitik.

Med den ökande tillväxten av mobilspel och onlinestreamingplattformar kombinerar DHL e-sport och employer branding för att bygga vidare på det långvariga partnerskapet med ESL Gaming.

Tillsammans med online multiplayer-spelet Dota 2 skapar DHL en skräddarsydd webbsida (https://inmotion.dhl/esl/dota2-adventures/career) för den yngre och mer dynamiska målgruppen för att informera om lediga jobb hos DHL, särskilt inom IT. Employer branding-kampanjen marknadsförs för första gången genom olika aktiviteter (onlineinnehåll, monter och livesamtal) vid ESL One Stockholm Dota Major 2022 som äger rum från 20 till 22 maj. Sedan 2018 har DHL varit den officiella logistikpartnern för ESL Gaming, världens ledande e-sportarrangör och produktionsbolag.

Inför årets e-sportsäsong lanserar DHL en employer branding-kampanj tillsammans med varumärkesambassadören SirActionSlacks, som är känd för att skapa underhållande videor i det populära Dota 2-spelets rike. Dessutom kan fans ansöka om jobbet som SirActionSlacks assistent, vilket ger chansen att vara med i ett av avsnitten. Detta initiativ uppmuntrar unga talanger från e-sportvärlden att lära känna DHL närmare.

– Vi letar ständigt efter innovativa idéer för rekrytering och employer branding, säger Meredith Wellard, Vice President Group Learning & Talent på Deutsche Post DHL Group. Målgruppsmatchningen mellan e-sport och IT-jobb sammanför två världar med många olika möjligheter.

– DHL är inte enbart en stark partner och en stor anhängare av e-sport, de har också vuxit till att vara en av de högst ansedda ESL Gaming-partnerna i våra fans ögon, säger Artem Bykov, General Manager, Game Management på ESL Gaming. DHL har alltid gjort sitt yttersta för att få kontakt med publiken och skapa mervärde för fansen, både på plats på arenorna och för de som följer eventen hemifrån. Och denna gång är inget undantag.

ESL Gaming och DHL har ett gemensamt syfte; de vill inspirera och förena människor genom att skapa unika och känslomässiga ögonblick. Genom engagemang i e-sportbranschen ges DHL en stor möjlighet att visa sitt varumärke för nya kunder, konsumenter och medarbetare. DHL når en ung community som vanligtvis är svår att nå via traditionella kanaler på grund av förändrad mediekonsumtion. DHL engagerar sig därför inom e-sport genom olika kampanjer och aktiviteter. Till exempel är DHL Dota Adventures-serien, som startade 2018, en samling Dota 2-relaterade avsnitt med SirActionSlacks och hans pålitliga DHL-sidekick, EffiBOT. Serien blev snabbt populär vid ESL-turneringar. Dessutom engagerar DHL sig direkt med fansen under liveevent genom DHL DROP, en tävling där man kan vinna priser för utformning av de mest originella och kreativa på sin DHL DROP-affischer. Även de som deltar via livestream deltar genom att ange “!DHLDROP” i Twitch-chatten.

Unga talanger sökes: DHL lanserar en rekryteringswebbplats som riktar sig till e-sportare– DHL hyllas och älskas av ESL-fans, vilket är den största komplimangen vi kan få som sponsor, säger Arjan Sissing, Head of Brand Marketing på Deutsche Post DHL Group. För oss är denna emotionella koppling till e-sportfans runt om i världen det perfekta sättet att få kontakt med en enorm gemenskap av digitala experter som har en stark koppling till e-handeln.

E-sport är en av de snabbast växande marknaderna, som redan har mer än 500 miljoner människor världen över som följer de stora spelturneringarna.

Under de senaste åren har DHL byggt upp ett framgångsrikt partnerskap med ESL genom att leverera all transport- och eventlogistik för Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, mobilturneringar samt ligor. DHL organiserar transporten av scenutrustningen och allt nödvändigt material till alla ESL-evenemang, samt hanterar produktleveranser till fansen.

Relaterade Artiklar