Hem DETALJHANDEL Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt

Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt

Publicerat av: Redaktionen

Dagligvaru- och detaljhandeln blir allt bättre på att möta kunden digitalt.

Retailbolagen som är bäst på att möta kunden digitalt 3Bäst i branscherna är de statliga företagen Systembolaget och Apoteket. Det visar managementkonsultbolaget BearingPoints årliga rapport ”Digital Leaders in Sweden 2020” som bygger på en analys av 84 storbolag.

Branschstudien visar att dagligvaruhandeln behåller sin plats som tredje bästa bransch när det kommer till digital mognad, efter telekom- (B2C) och energibranschen. De förbättrar sig inom alla områden, men gör störst kliv inom digital marknadsföring. Bäst i klassen inom dagligvaruhandeln är Systembolaget som har klättrat från plats 23 i fjol till nummer fem i år. Längre ner på listan placerar sig matvarujättarna, anförda av Coop som gjort störst framsteg efter att ha klättrat från plats 30 till plats 15. Coop följs av ICA (26), Hemköp (37), Citygross (41) och Willys (52). ICA och Willys är de enda som tappat placeringar bland bolagen inom dagligvaruhandeln.

Inom detaljhandeln däremot, förbättrar sig samtliga bolag och branschen går från en snittpoäng på 2.88 till 3.12 – men tappar trots det en placering i årets ranking. Inom e-handel ligger detaljhandeln i topp bland alla branscher. Apoteket är det detaljhandelsbolag som lyckats bäst i sin digitala mognad och är också det företag som klättrat mest från föregående år. De går från plats 16 till att inta en silverposition av samtliga bolag i studien.

– Systembolaget har tagit stora kliv framåt i sin digitala utveckling och då framför allt inom e-CRM. Övriga detaljhandeln har gjort betydande framsteg under de senaste fem åren, vilket drivits av en framväxande e-handel och konkurrens från nya e-handelsspelare, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint.

Även klädjätten H&M tar kliv framåt och går från plats 18 till 16. Stadium har också lyckats väl det senaste året och går från plats 35 till plats 29. Mest tappar Qliro Group som går från en elfte placering i fjol till plats 20 i år. Längst ner på listan av detaljhandelsföretag hamnar finska byggjätten K-rauta.

– Apotekets utveckling är spännande att följa då de lyckats förbättra sig inom alla de fyra digitala dimensionerna, framförallt vad gäller ökad aktivitet på Instagram, innehåll och företagsinfo, förbättrade säljstöd och livechat, säger Louise.

Dagligvaru- och detaljhandeln som är bäst på digitalisering:

Dagligvaruhandel Snittbetyg 2020 Snittbetyg  2019* Förändring Placering 2019 Placering 2020
Systembolaget 3.45 2.84 0.61 23 5
Coop 3.31 2.81 0.5 30 15
ICA 3.20 3.02 0.18 19 26
Hemköp 3.08 2.57 0.51 51 37
City Gross 3.02 2.62 0.4 37 41
Willys 2.90 2.90 0 28 52

 

 

 

Detaljhandel Snittbetyg 2020 Snittbetyg 2019* Förändring Placering 2019 Placering 2020
Apoteket AB 3.49 3.07 0.42 16 2
Elgiganten 3.37 3.01 0.36 24 12
IKEA 3.35 3.28 0.07 3 14
H&M 3.31 2.91 0.40 18 16
Qliro Group 3.29 3.07 0.22 11 20
Kronan Apotek 3.21 3.03 0.18 29 24
Stadium 3.15 2.89 0.26 35 29
Clas Ohlson 3.14 3.06 0.08 8 30
Apotek Hjärtat 3.12 2.84 0.28 34 32
Kjell & Co 3.10 2.72 0.38 52 34
XXL 3.10 2.75 0.35 57 35
Netonnet 3.10 2.87 0.23 39 36
Byggmax 2.98 2.66 0.32 58 47
Dustin 2.84 2.59 0.25 67 58
Axstores 2.81 2.79 0.02 47 63
K-rauta 2.63 2.51 0.12 71 69

 

Relaterade Artiklar