Januari tenderar att vara den tid på året med mest månad kvar i slutet på pengarna.
Under januari 2021 var omständigheterna allt annat än normala vilket förändrade svenskarnas konsumtionsmönster, i förhållande till samma period 2020.
Data från fintech-bolaget Revolut visar att den totala konsumtionen under perioden 1-29 januari 2021 var ungefär lika stor som under samma period 2020. Konsumtionen gick enbart ner med 2 procent. Däremot har hur vi spenderar våra pengar förändrats dramatiskt.
De största förändringarna finns inom resa, restaurangbesök och livsmedel. Vår spendering på resor har minskat med hela 64 procent, spenderingen på restaurang har minskat med 45 procent medan konsumtionen av livsmedel har ökat med 25 procent.
– “I januari 2020 hade vi aldrig kunnat föreställa oss hur annorlunda året skulle bli. Idag, ett år senare, ser vi dramatiska förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster till följd av restriktioner och nya förutsättningar. Det är intressant att se hur svenskarnas konsumtion inte direkt minskar, utan istället förändras, säger Linnéa Tunhage”, PR ansvarig på Revolut.
Även konsumtionen inom hälsa och shopping ser annorlunda ut jämfört med förra året. Vår shopping ökade med 18 procent, och vår konsumtion av produkter och tjänster inom hälsa har ökat med 11 procent.
– “Internetshopping och hemmaträning har som bekant varit två starka trender under pandemin. Det återspeglas i svenskarnas konsumtion”, säger Tunhage.
Under januari 2021 handlade svenskarna minst under söndagar, och mest under torsdagar mellan klockan 11:00 och 17:00. Den dagen då vi spenderade mest var fredag den åttonde januari.
Förändringar i svenskarnas konsumtion under perioden 1-29 januari 2021 jämfört med 1-29 januari 2020, enligt data från Revolut:
- Den totala konsumtionen gick ner 2%
- Livsmedel: ökade med 25%
- Restaurang: minskade med 45%
- Shopping: ökade med 18%
- Hälsa: ökade med 11%
- Resor: minskade med 64%