Rekordhög e-handelsaktivitet under Black Week
Hem E-HANDEL Rekordhög e-handelsaktivitet under Black Week

Rekordhög e-handelsaktivitet under Black Week

Publicerat av: Redaktionen

Rekordhög e-handelsaktivitet under Black ​​Week - 4,23 miljarder interaktioner på en vecka

Idag släppte det globala kommunikationsföretaget Infobip sin statistik som visar en rekordstor ökning av SMS, e-post och chattappar under Black Friday.

Infobip uppmätte totalt 2,26 miljarder interaktioner mellan kunder och företag under Black Friday och sammanlagt 1,97 miljarder interaktioner under Cyber Monday.

Infobip levererar en plattform som hjälper företag med personlig kommunikation över flera kanaler, så kallad omnichannel. De senaste åren har Infobip vuxit snabbt och idag levererar de sina tjänster i fler än 190 länder. Den samlade statistiken från Black Friday och Cyber Monday visar en ökning av den totala aktiviteten med hela 71 procent jämfört med 2020.

För själva Cyber ​​Monday fördubblades nästan interaktionerna med en ökning på 93 procent jämfört med 2020. Den shopping-intensiva perioden visar också ett uppsving för såväl MMS som chattappar, vilka ökade med 87 procent respektive 86 procent jämfört med förra året. Sammanfattningsvis fördubblades nästan Black Friday-interaktionerna från 1,3 miljarder år 2020 till 2,26 miljarder år 2021 för Infobip.

För att sätta den stora tillväxten i en kontext var ökningen under förra årets Black Friday 22 procent och för Cyber Monday endast 10 procent jämfört med föregående år.

SMS var fortsatt den enskilt mest använda kommunikationskanalen med totalt 1,7 miljarder skickade meddelanden, en ökning med 51 procent jämfört med förra året.

Rekordhög e-handelsaktivitet under Black Week

Monica Avby-Strahm , Sales Director Nordics & Baltics på Infobip

“Tillväxten som vi ser under Black Week har flera troliga förklaringar, dels så har detaljhandeln publicerat Black Friday-erbjudanden sedan oktober, vilket kan ha bidragit till att intresset växt stort sedan förra året. En annan bidragande faktor kan vara att kunderna har vant sig vid att handla online sedan pandemin började. Ytterligare en förklaring kan vara att kunder vill få ett försprång på sina presentköp i år på grund av oro kring störningar i den globala leveranskedjan. Man har helt enkelt varit orolig för att inte hinna få hem sina varor i tid”, säger MonicaAvby-Strahm , Sales Director Nordics & Baltics på Infobip.

För många i detaljhandeln kommer en stor del av verksamhetens totala intäkter in under det sista kvartalet. Siffrorna från Black Friday och Cyber Monday indikerar att många företag inom detaljhandeln kommer att avsluta 2021 med ett positivt resultat, trots det gångna årets utmaningar.

 

Relaterade Artiklar