Idag är lösenord det enskilt största cyberhotet mot såväl privatpersoner som företag.
En rapport från Beyond Identity visar att mer än 8 av 10 delar lösenordet på sitt konto på Netflix med någon annan person.
Tre av tio har samma lösenord på alla sina streamingkonton och många hade dessutom samma lösenord på sina sociala medier.
IT-säkerhetsföretaget Beyond Identity genomförde nyligen en undersökning där över tusen amerikaner fick besvara frågor om deras vanor kring lösenordsdelning av streamingtjänster. I rapporten kartläggs hur stor andel av prenumeranterna som delar med sig av sina konton, skador detta har orsakat och på vilka sätt kontoinnehavaren har försökt ta bort “fripassagerarna” från sina konton.
Den tjänst som hade överlägset flest icke-betalande användare var Netflix, där 84 % av kontoinnehavarna delade kontouppgifter med minst en annan person.
Detta fenomen var dock vanligt hos samtliga streamingtjänster, och för Disney+, HBO och Amazon Prime uppgick andelen till cirka 50 %. Studien visade dessutom hur pass vanligt förekommande kontodelning är, 55 % av deltagarna uppgav av de hade tillgång till konton som de inte betalade för.
“Mycket tyder på att motsvarande beteende är vanliga också i Sverige. Många använder samma lösenord för flera av sina konton, och delar sedan med sig av det utan att tänka efter vilka konsekvenser det kan få. Ofta tror man nog att det är Netflix som förlorar mest på detta, men det kan vara de själva som drabbas”, säger Juha Hakava, Nordenchef för Beyond Identity.
Studien visade också att 30 procent av de som tappat kontrollen över sina konton till följd av lösenordsdelning har fått sin betalinformation exponerad.
Nästan hälften av deltagarna i undersökningen uppgav att deras lösenord hade delats med någon annan utan deras vetskap, och dryga 30 % hade varit med om att en annan person ändrat deras lösenord utan tillåtelse. Många svarande angav att detta var samma inloggningsnyckel som de använde för att komma åt andra konton, såsom musikströmningstjänster (67 %), sociala medier (43 %), eller banktjänster (12 %).
“Allt detta är en indikator på att lösenord har spelat ut sin roll – de skapar mer säkerhetsproblem än de ger skydd. Därför bör man se sig om efter andra verktyg”, säger Juha.
“Detta kommer snart att bli en förutsättning för att företag ska lyckas behålla sina kunders förtroende.”