Hem NYHETER Rapide stylar framtidens ögonfransar med data genom Qlik

Rapide stylar framtidens ögonfransar med data genom Qlik

Publicerat av: Redaktionen

Qlik går nu ut med att Rapide Brow & Lash Bar, en av Sveriges ledande skönhetskedja i Sverige, använder Qlik Sense för att effektivisera distributionskedjan och hantera det högre bemanningskravet som ställs från kunder på produkter och tjänster i företagets 18 butiker runtom i Sverige.

Rapide stylar framtidens ögonfransar med data genom Qlik 3Rapide använder Qlik Sense-plattformen i alla deras butiker. Detta ger företaget en bättre överblick över verksamheten och gör det enklare att utvärdera vilka produkter och tjänster som ger mest avkastning. Rapide kan på så sätt effektivt anpassa sitt utbud från dag till dag eller efter säsong.

Före Rapide börjande använda sig av Qlik visade det sig att väldigt mycket av de anställdas tid gick åt att samla in statistik för att kunna utveckla affärerna och driva verksamheten framåt. Personalen i respektive butik gjorde dagliga sammanställningar i ett Excel-ark som sedan skickades in till huvudkontoret för bearbetning. Detta tog bort värdefull tid från medarbetarnas fokus – att förse kunderna med bra och snabb service.

– Från samma stund som vi började använda Qlik, kunde vi på ett snabbt och enkelt sätt se vilka behandlingar som var mest efterfrågade och vad som sålde bäst. Den automatiserade processen av att samla in data från våra butiker har sparat oss tid och gjort att vi kunnat erbjuda fler behandlingar till våra kunder, säger Josefin Lunden, vd på Rapide Brow & Lash Bar, och fortsätter:

– Våra kunders tid är väldigt viktig för oss och genom vår dataanalys har vi sett att det efterfrågades fler billigare och flexiblare behandlingar. Resultatet blev att vi kunde erbjuda detta under deras lunch.

Samtidigt som företaget hanterar kundernas krav, så kan de nu planera sina inköp beroende på vad för behandlingstjänster och produkter som efterfrågas. Detta har gjort att Rapide kan ligga steget före konkurrenterna i den alltmer föränderliga och innovativa skönhetsbranschen.

– Med Qlik kan vi se exakt hur det går för varje butik utan att behöva dubbelkolla all data som vi får in dagligen. Vi kan även se vilka dagar det troligen kommer efterfrågas mer av en viss behandling, vilket gör att vi bättre kan planera våra inköp och att vi har tillräckligt med personal på plats i alla våra 18 butiker som kan se efter våra kunder, säger Josefin Lundin.

Relaterade Artiklar