Rädsla för att bli hackad får en av fyra att avstå nätshopping
Hem E-HANDEL Rädsla för att bli hackad får en av fyra att avstå nätshopping

Rädsla för att bli hackad får en av fyra att avstå nätshopping

Publicerat av: Redaktionen

Snart är det dags för höstrean Black Friday, som väntas leda till ett stort uppsving för e-handeln.

Rädsla för att bli hackad får en av fyra att avstå nätshopping 2Men trots att många svenskar handlar på nätet har rädslan att bli hackad fått nästan var fjärde svensk, 23 procent, att faktiskt avstå från ett köp. Det visar en ny Sifoundersökning från IT-företaget Tieto.

– Black Friday innebär tyvärr högsäsong för bedrägerier på nätet och förhoppningsvis innebär det att nätbutikerna är förberedda med satsningar på säkrare e-handelslösningar. Men även för oss som konsumenter finns några enkla knep som gör det säkrare att handla online. Bland annat ska man undvika att shoppa uppkopplad mot öppna och oskyddade nätverk och kontrollera att sajtens länkadress börjar med https, säger Oskar Ehrnström, säkerhetsexpert på Tieto Sverige.

Rädsla för att bli hackad har fått nästan var fjärde svensk, 23 procent, att avstå från att handla på internet någon gång det senaste året. Oron är större bland äldre än bland yngre. För personer över 65 år är andelen som avstått från att handla online hela 28 procent, att jämföra med 17 procent för personer under 30 år.

Förra året slog näthandeln nytt rekord i Sverige under Black Friday och e-handeln i Sverige ökade med 16 procent. Men det är inte bara shoppingen som ökar online. Förra året anmäldes ungefär 100 000 nätbedrägerier och enligt Polisen beräknas den siffran öka under 2018.

– Att antalet bedrägerier ökar och att folk faktiskt avstår från att handla online är väldigt oroande. Vi vill alla som konsumenter kunna handla och leva våra liv utan rädsla att bli utsatta för bedrägerier. Eftersom detta även innebär stora förluster för nätbutikerna borde de vara motiverade att göra något åt detta. Genom bra säkerhetslösningar och en trygg användarupplevelse för kunderna kommer man ganska långt, säger Håkan Dahlström, vd för Tieto Sverige.

Relaterade Artiklar