Hem NYHETER PubMatic lanserar Prebid-lösning för header bidding inom OTT

PubMatic lanserar Prebid-lösning för header bidding inom OTT

Publicerat av: Redaktionen

PubMatic’s OpenWrap OTT samlar 100% av videoannonsbehovet på en plats, samtidigt som den ger en helt sömlös tittarupplevelse

PubMatic lanserar Prebid-lösning för header bidding inom OTT 2

Jonas Olsen, VP Video på PubMatic

Teknikbolaget PubMatic presenterar idag OpenWrap OTT, en header bidding-lösning som till 100 procent tillgodoser såväl direkta som programmatiska annonsbehov – samtidigt som den ger tittaren en sömlös och TV-lik upplevelse. PubMatic har mer än åtta års erfarenhet av att utveckla teknologi för header-bidding och serverbaserade OpenWrap OTT för Prebid hjälper både publicister och annonsörer att nå den fullständiga potentialen i att programmatiskt optimera monitorering av räckvidd och tittarupplevelse genom hela ad-poden.

Kunder som Kidoodle.TV, Limpid, Glewed TV, Interpublic Group (IPG) och MediaMath har redan implementerat OpenWrap OTT. Tidiga resultat från deras tester visar en ökning av fill-rates med hela sex gånger i jämförelse med tag-integration.

“Vi är exalterade över de nya insikter vi får tack vare PubMatic OpenWrap OTT, samt de förbättrade möjligheterna att skala och den ökade kontroll som lösningen ger oss”, säger Jean Fitzpatrick, vice president, marketplace solutions på Kinesso, den del av Interpublic Group som ansvarar för medie- och marknadsföringsteknologi. “Jag är övertygad om att funktioner som first-look-tillgång till OTT-räckvidd över såväl open samt PMP, nya ad pod-kontroller och stor flexibilitet kring OTT inom en snar framtid kommer att bidra till ett ökat intresse för videoköp.”

OpenWrap OTT har ett fullständigt stöd för uppkopplade TV-apparater (CTV), olika typer av mobila och stationära enheter samt implementationer som Server-Side Ad Insertion (SSAI) som ofta används av broadcasters och publicister i premiumsegmentet. Det breda stödet för olika plattformar och tekniska lösningar är också nyckeln för att kunna erbjuda tittaren en sömlös TV-liknande upplevelse – oavsett var, när och hur de tittar. Teknologin kommer att spela en särskilt viktig roll för den snabbväxande OTT-marknaden, eftersom lösningen tar bort många av de mer besvärliga inslagen som traditionellt finns i annonsköp för TV och som även återkommer i programmatiska auktioner.

PubMatic OpenWrap OTT är den första globalt tillgängliga Prebid-baserade lösningen för OTT header bidding. Tekniken hjälper till att platta till vattenfallet som ofta återkommer i den här typen av annonsköp och ökar därigenom konkurrensen bland köparna och driver inkrementella intäkter, samtidigt som den löser vanliga ad pod-utmaningar som frequency capping, back-to-back-annonser och hjälper till att hantera competitive exclusions.

“PubMatic’s OpenWrap OTT-teknologi sätter tittarupplevelsen i fokus, samtidigt som den ger oss en dynamisk miljö för header-bidding vilket hjälper oss att maximera annonsprestanda för våra kunder”, säger Daniel Riddell, Chief Technology Officer på Kidoodle.TV. “Vi är också glada över att PubMatics lösning bygger på Prebid, vilket innebär mer transparens, större flexibilitet och bättre intergrationsmöjligheter – så att vi kan fortsätta att erbjuda en säker streamingmiljö för familjer.”

Det här är den första storskaliga lösningen för header-bidding av OTT-räckvidd. PubMatic OpenWrap OTT har alla förutsättningar att transformera marknaden för OTT och CTV/AVOD i grunden, med hjälp av ledande teknologi.

  • Ägare och distributörer av OTT-innehåll får en tydligt förbättrad överblick och kan samtidigt väga programmatisk mot direkt efterfrågan från annonsörer, vilket leder till ökad konkurrens och högre fill-rate, samtidigt som man kan kontrollera balansen mellan intäktsgenerering, tittarupplevelse och andra affärsmässiga avvägningar.
  • Annonsörer får exklusiv tillgång till OTT-räckvidd via privata marknadsplatser samt ad pod-kontroller, konkurrenskraftig prissättning och flexibilitet i stor skala.
  • Konsumenter får en OTT-upplevelse som är likvärdig med TV, eftersom den täta integrationen på serversidan ger kortare svarstider, färre timeouts och kortare laddningstider – samtidigt som det minskar behovet av buffring och effektivt eliminerar onödiga upprepningar av annonser.

”Publicister och annonsörer har samma målsättning; att ge tittaren en fantastisk, TV-liknande upplevelse. OpenWrap OTT hjälper dem att göra just det, lösningen sätter tittarens behov i centrum, vilket i sin tur hjälper våra kunder att nå sina affärsmål”, säger Jonas Olsen, VP Video på PubMatic. ”Lösningen bygger på Prebid, vår fristående lösning byggd på öppen källkod, och ger tillgång till nästa generations programmatiska annonsköp för de snabbväxande OTT- och CTV-kanalerna.”

PubMatic har under mer än ett decennium samlat på sig erfarenhet och expertis inom intäktsmaximering för omni-channel. Att man nu bygger vidare kring OpenWrap-teknologin och lanserar en lösning för OTT och CTV/AVOD är ett tydligt exempel på teknisk innovation från ett bolag som går i bräschen för användning av Prebid för att driva header-bidding inom display, video, mobil-appar med OpenWrap SDK och nu även inom CTV/AVOD och OTT.

Relaterade Artiklar