Hem E-HANDEL Pelle P seglar upp i täten med ny plattform från Viskan

Pelle P seglar upp i täten med ny plattform från Viskan

Publicerat av: Redaktionen

Varumärket Pelle P, som har sitt ursprung och hjärta på svenska västkusten, har lanserat sin nya direct-to-consumer site på Viskans e-handelsplattform Streamline.

Pelle P seglar upp i täten med ny plattform från Viskan 3Pelle P hade som målsättning att erhålla en väldesignad, snabb och tekniskt modern e-handel och riktigt bra möjligheter att presentera varumärket på ett attraktivt sätt. Detta resulterade i lansering på plattformen Viskan Streamline. Ett exempel på nydanande funktionalitet, är den nya versionen av Instagram modulen, där bildflöde från Instagram visas i en dynamisk grid med face recognition, vilket bidrar till ett levande och inspirerande innehåll på siten.

I början på 2019 bestämde sig PPY Production AB, som designar, tillverkar och säljer tekniska seglar- och skidkläder samt sport- och fritidskläder under varumärket Pelle P, att det var dags att investera i en ny e-handelsplattform som skulle vara klar till lansering av 2020 års vårkollektion. Man gav sig ut på jakt och efter att ha träffat ett antal olika leverantörer blev till slut det självklara valet Streamline från Viskan.

-Vi gjorde en noggrann genomgång av marknaden och blev imponerade av de möjligheter som Viskan kunde erbjuda. Tillsammans med en fin referenslista och stora kunskaper hur man marknadsför och driver en e-handel blev valet till slut ganska enkelt, säger Jarl Alfgården, CFO på PPY Production.

– Under projektets gång utarbetades en ännu mer ambitiös sajt än vad som planerats från början, vilket möjliggjordes tack vare bra planering från Pelle P:s sida. Vi kunde därmed få med ytterligare tillkommande funktioner och design redan till lanseringsdatumet, säger Claes Wetteus, projektledare på Viskan.

– Fokus låg på Pelle P som varumärke och att framhäva deras höga krav på kvalitet inom alla produkter från segling till skidåkning. Detta skulle avspeglas i den design som togs fram, säger Sara Draheim, Art Director på Viskan.

Både inom teknik och design har fokus legat på Mobile First och mobilt läge som genomsyras av pixelperfektion. Som betallösning används Klarna KCO 3. Viskan har tillsammans med Pelle P tagit fram hela designen av webbsiten.

– Vi är otroligt nöjda över slutresultatet och nu känner vi att vi inte har några som helst tekniska begränsningar i hur mycket vi kan sälja online, säger Jonna Pettersson, projektledare på Pelle P.

Relaterade Artiklar