Panagora lanserar Stress95’s nya e-handel vilket direkt ledde till ökad konvertering

Insikt

Stress grundade 1995 av Erik och Oystein med ambitionen att erbjuda varumärken som vid tiden inte fanns i Skandinavien. Erik och Oystein ville även att Stress skulle återspegla deras djupa intresse för kulturen och musiken. Stress är idag en destination för personer med passion för sneakers och är fortfarande exklusiva återförsäljare av vissa eftertraktade varumärken. Deras varumärke är starkt kopplat till musikkulturen med bland annat profilerade hiphop-artister som gjort videoinspelningar i butik m.m.

Som sneaker-destination står Stress inför samma utmaningar som hela marknaden just nu. Den höga efterfrågan på små upplagor av limiterade sneakers skapar hype vilket ställer höga krav på både teknik och design. För att få ta del av och återförsälja de begränsade upplagorna behöver man ha ett attraktivt varumärke, något leverantörer som Nike, Adidas och Jordan Brand vill förknippas med. Sedan ska teknik och service hålla för enorma trafik-spikar och många gånger högre efterfrågan än tillgänglighet av produkter.

Idé

Vårat huvudmål var att flytta Stress.no till Panagoras plattform EDGE som erbjuder en elastisk och skalbar e-handel, som växer och krymper efter kapacitetsbehov. Plattformen ger också bättre förutsättningar för att expandera globalt. Därpå skapar vi en användarvänlig e-handel med ett designkoncept som en sömlös förlängning av varumärket Stress och den fysiska upplevelsen.

Stress flaggskeppsbutik på Kirkegata i Oslo huserar en del som kallas the Blackroom. Här släpps och presenteras limited edition sneakers och andra exklusiva produkter. Det konceptet vill vi förlänga till den digitala butiksupplevelsen.

Kopplingen till musiken och i synnerhet hiphop har också fått en naturlig och prominent plats i den digital butiken i form av Stress Mixtape Series. Det består av regelbundna (Spotify-) playlists som, tillsammans med övrigt editoriella innehåll, på ett relevant sätt ramar in och förhöjer butiksupplevelsen.


Utfall

Genom den nya sajten kommer Stress kunna jobba med inspirerande innehåll kopplat till både produkter, releaser och sneaker-kulturen. Med det kan Stress bygga varumärket mot ett relevant nav för kultur och inspiration.

Vi har skapat bättre förutsättningar för Stress att vara attraktiva för leverantörer och att erhålla limiterade produkter. De kommer också att ha tekniken att bättre hantera släppen av dessa produkter.

En plattform för att knyta ihop den fysiska och digitala butiken i allt de gör för en mer sammanhållen varumärkesbild online som offline.

DIREKTA VINSTER OCH FÖRBÄTTRINGAR EFTER LANSERING

  • 0.6-0.9 sekunders sidladdning
  • 5% av 2017 år årliga omsättning under den första dagen av lansering
  • Integration med Contentful för att skapa inspirerande innehåll kopplat till musik, konst och kultur
  • En onlinebutik byggd på senaste best practice inom SEO, resulterande i en Google rank på 91/100
  • Konverteringsgrad för e-handel på 2% (standard i Style & fashion-industrin är 1.4% under 2018)
  • Gick från uteslutande norsk marknad till global räckvidd med 98 marknader vid lansering