I veckan kom årets upplaga av E-barometern, och något som sticker ut är hur kort svenska e-handlare verkar ha kommit i förberedelserna för utfasningen av kakor och tredjepartsdata, som redan är i full gång.
Det menar Maciej Zawadziński, expert på integritetsskyddsrättigheter på internet och vd på webbanalystjänsten Piwik PRO.
Enligt E-barometern har 68 procent av e-handlarna inte tänkt alls på hur de ska hantera utfasningen av kakor.
– Det är anmärkningsvärt att så många e-handlare står helt oförberedda på den här förändringen. Det här är ju ingenting som händer någon gång i framtiden utan det sker här och nu. För e-handeln är förstapartsdata rätt väg framåt. Jämfört med tredjepartsdata är den mycket mer träffsäker och lättare att kontrollera, samtidigt som den fortfarande ger stora möjligheter till att personanpassa och optimera kampanjer, säger Maciej Zawadziński på Piwik PRO.
Allt fler internetanvändare nekar webbsidor att använda kakor, och webbläsare som Safari och Firefox har redan inbyggd blockering av spårningskakor. Dessutom stängs den populära versionen Google Analytics 3 ned i sommar, vilket gör att handlare som inte förberett sig famlar än mer i blindo om sina besökare och kunder.
– Detta är en ypperlig möjlighet för företagen att göra om och göra rätt. I och med att övergången innebär att företagen måste omstrukturera och etablera sin datainsamling på nytt kunde bytet av analystjänst inte komma vid ett mer passande tillfälle. Företagen borde i stället välja ett integritetsvänligt alternativ som möjliggör en säker datainsamling med kundens integritet i fokus, säger Maciej Zawadziński.