Hem NYHETER Ny undersökning inför Black Friday: konsumtionströttheten bland svenskarna ökar

Ny undersökning inför Black Friday: konsumtionströttheten bland svenskarna ökar

Publicerat av: Redaktionen

Konsumtionsdagen Black Friday närmar sig och väntas ännu en gång slå rekord med en omsättning på över sju miljarder kronor, enligt en prognos från Svensk Handel.

Ny undersökning inför Black Friday: konsumtionströttheten bland svenskarna ökar 3Samtidigt visar en ny Demoskopundersökning från Tradera att konsumtionströttheten bland svenskarna ökar. Dessutom känner 1 av 5 stor klimatångest inför nykonsumtion, vilket är lika många som inför flyget.

Fler än fyra av tio svenskar (43%) upplever idag mycket hög eller ganska hög konsumtionströtthet enligt en ny Demoskopundersökning från Tradera. Detta är en kraftig ökning från förra årets undersökning, där motsvarande siffra var att 36 procent av svenskarna svarade att de har en känsla av olust att konsumera mycket nyproducerade varor. En av tre (33%) svarande uppger att de handlar färre nyproducerade varor i dag jämfört med för tre år sedan, vilket är en motsägande siffra mot nya konsumtionsrekord.

– Samtidigt som det ur ett klimatperspektiv är oroväckande att Black Friday ännu en gång förväntas slå rekord är det glädjande att konsumtionströttheten ökar. Nykonsumtionens klimatpåverkan är välbelagd och går inte längre att bortse från. Klädindustrin står för åtta procent av de globala utsläppen av växthusgaser1, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Black Friday är också startskottet för julhandeln. Enligt Svensk Handel köpte den genomsnittlige svensken julklappar för 3 300 kronor förra året. Många passar på att köpa julklapparna under Black Friday. Samtidigt visar undersökningen att det finns ett gap mellan förväntningar och verklighet, där många tror att de behöver köpa nya saker medan en begagnad julklapp i själva verket är ett fullgott alternativ. Mer än varannan svensk (56%) kan nämligen tänka sig att få en begagnad julklapp medan bara 47 procent kan tänka sig att ge bort en begagnad julklapp.

Flyget ger inte mest ångest

19 procent av svenskarna känner idag mycket stor eller ganska stor klimatångest inför nykonsumtion. Trots att #Flygskam totalt har dominerat klimatdebatten under hösten är klimatångesten för flyget (19%) inte högre än klimatångesten för nykonsumtionen. Bland kvinnor har nästan sju av tio någon grad av klimatångest över sin nykonsumtion.

– Siffror från Konsumentverket och SCB visar att nykonsumtion står för dubbelt så mycket utsläpp som flyget, så denna klimatångest är befogad. Våra nykonsumtionsmönster är skrämmande när man med så enkelt förändrat beteende som att handla cirkulärt kan påverka klimatavtrycket. Bara en fördubbling av livslängden av alla textila produkter skulle minska klimatpåverkan med 47 procent2, säger Sofia Hagelin.

När de som upplever stor klimatångest av nykonsumtion fick frågan om vilken typ av nykonsumtion som ger mest klimatångest svarade 48 procent kläder. Samtidigt ligger kläder även i topp på 38 procent när det kommer till vad man har för mycket av hemma i relation till behov.

Stänger ner 800 000 nykonsumtionsannonser

På auktionssajten Tradera har aktörer tidigare kunnat sälja både nyproducerade och begagnade varor. För att själva bidra till att minska nykonsumtionen har Tradera nu tagit ner 800 000 nykonsumtionsannonser från företagssäljare som tidigare fanns på sajten, för att nu helt fokusera på cirkulär konsumtion.

– Att nykonsumtionen fortsätter i samma tempo är inte ett alternativ och det är därför glädjande att medvetenheten kring det akuta problemet ökar. Men fler måste ta ansvar för att bryta mönstret. På Tradera har vi sett över och genomfört förändringar över hela vår verksamhet av just denna anledning, säger Sofia Hagelin.

Övriga höjdpunkter ur undersökningen:

• Mediers skriverier om klimatkrisen (33%) och sociala medier-profiler, exempelvis Greta Thunberg (22 %) är två av de främsta orsakerna att man upplever en hög konsumtionströtthet.

• Av de 18-29-åringar som upplever att de har saker de inte behöver menar 42 procent att de inte brukar göra sig av med de sakerna (jmf med två av tio bland äldre åldersgrupper).

• Fler än fyra av tio (42%) kan tänka sig att avstå från att handla nyproducerat under ett år (bortsett vardagliga nödvändigheter och förbrukningsvaror).

Relaterade Artiklar