Ny prismodell ska ge E-handlare nya möjligheter till tillväxt

Ofta kan en liten E-handel sakna de ekonomiska resurserna som krävs för att inkassera på sin potential.

Magnus Bråth – grundare och SEO-specialist på Brath

Man har helt enkelt inte råd med de marknadsinsatser som krävs för att växa i den hastighet butiken förtjänar.

Väl genomförd SEO är nästan alltid en tillväxtmotor i E-handel men om man vill använda sig av en bra byrå kan det ibland kräva en investering som är för stor initialt.

– Genom att bara ta betalt för faktiskt ökad försäljning kan vi satsa stenhårt på en E-handel med tillväxtpotential, säger Magnus Bråth, marknadschef och grundare på Brath. En butik som är liten idag men som skulle kunna bli tio gånger större med rätt SEO får den möjligheten, även om de inte har kapital till investeringen.

I ett försök att råda bot på det smyglanserar Brath en ny modell i samarbete med Edge från Ehandel.se Istället för att själv ta investeringen i början och invänta resultat betalar man i efterhand och bara som en andel av försäljningsökningen. 4,5% av ökningen på organisk trafik från sökmotorer är kostnaden.

– Jag har tidigare varit tveksam till en sådan modell av flera skäl, säger Bråth, till exempel är det viktigt att man som butiksägare själv upplever att det är viktigt för man förväntas lösa vissa delar själv. Fördelarna för de mindre butikerna överväger däremot, många skulle aldrig få en chans att växa på det här sättet annars.