Ny digitaljätte utmanar på svenska marknaden
Hem E-HANDEL Ny digitaljätte utmanar på svenska marknaden

Ny digitaljätte utmanar på svenska marknaden

Publicerat av: Redaktionen

Norska Nova Consulting Group tar nu första steget i att etablera en integrerad byrågrupp som ska utveckla digitala tjänster och kommunikationslösningar i Sverige.

Den digitala marknadsföringsbyrån Pineberry blir först ombord i det nya företagsbygget.

Under det kommande året planeras en rad förvärv och etableringar av egna nya bolag som tillsammans ska bli ledande på digital transformation, e‑commerce och att utveckla framtidens varumärken.

För att leda satsningen i Sverige har Nova rekryterat Nansen-grundaren Michael Jäderlind. Etableringen backas upp av det norska riskkapitalbolaget Explore Equity.

– Köpet av majoriteten i Pineberry är det första steget i vårt arbete med skapa en komplett helhetsaktör inom e-commerce och digital transformation. Vi ska bli det bästa alternativet för alla företag som behöver en strategisk partner som kan skapa och utveckla framtidens digitala tjänster och kommunikationslösningar. Före årets slut planerar vi att ha startat och köpt fler bolag och totalt börjat närma oss 200 medarbetare, säger Michael Jäderlind, vd för Nova Consulting Group i Sverige.

Alla anställda kan bli delägare
Nova förvärvar nu aktiemajoriteten i den ledande digitala marknadsföringsbyrån Pineberry. De nuvarande huvudägarna Stefan Mahlstein, Christian Litezings och Michael Wahlgren fortsätter i samma roller och som ägare till Pineberry precis som tidigare.

– Vår organisation med specialistbolag ska erbjuda alla tjänster i det digitala ekosystemet. Vi tror att om företagen ska klara konkurrensen måste de arbeta med specialister. Generalisterna har inte längre den spetskompetens och erfarenhet som krävs, säger Michael Jäderlind, vd för Nova Consulting Group i Sverige.

Bättre utveckling i en större byrågrupp
För de anställda i Pineberry fortsätter verksamheten som vanligt. Men med en stor skillnad. Nu ges alla medarbetare möjlighet att bli delägare i bolaget, vilket är en del av Novas ambition att bli Nordens bästa arbetsplats.

– Att bli en del av Nova är ett lyft för både kollegor och delägare i Pineberry. Vi får fortsätta att driva och äga vårt bolag samtidigt som vi kommer in ett större sammanhang som gör att vi kan växa snabbare och bli ännu attraktivare för både kunder och medarbetare. Dessutom ökar våra möjligheter att driva utvecklingen av hela branschen, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Pineberry är en av Sveriges främsta byråer inom digital marknadsföring. Bolaget grundades av Michael Wahlgren och Stefan Mahlstein för 13 år sedan och växt till att i dag ha 60 medarbetare och en omsättning på 70 miljoner kronor.

Ny digitaljätte utmanar på svenska marknaden

Michael Wahlgren, grundare, Pineberry.
Christian Litezings, vd Pineberry.
Michael Jäderlind, vd, Consulting Group Sverige.
Fotograf: Jenny Puronne.

– Redan vid första mötet såg vi kulturella likheter med Nova. Vi har båda fokus på att göra både kunder och medarbetare nöjda. Partnerskapet med Nova kommer att bli en win-win där vi stärker varandras erbjudande. Vi kommer också kunna växa snabbare med bibehållen kvalitet för våra kunder. Dessutom hamnar vi ett större sammanhang, som både är utvecklande för oss, våra anställda och våra kunder, på både kort och lång sikt, säger Christian Litezings, vd för Pineberry.

Strategisk start i Sverige
I Sverige har Nova Consulting Group sedan tidigare det Optimizely/Episerver-fokuserade dotterbolaget Epinova, som är specialister på webb- och e‑handels-lösningar samt digitala kundupplevelser. De är en viktig grund i det nya företagsbygget.

– Vi accelererar expansionen i Sverige med att köpa och integrera en av Sveriges bästa byråer med tung kompetens inom SEO, SEM och sociala medier. De blir en viktig del i Nova och det digitala ekosystemet som vi bygger eftersom alla företag i dag måste ha trafik från Google, Facebook och Instagram för att kunna sälja sina produkter och tjänster, säger Novas koncernchef och grundare Geir Allan Hove.

Ledande i Norge
Michael Jäderlind är vd och landchef för Novas verksamhet i Sverige. Han har tidigare grundat och lett den digitala fullservicebyrån Nansen (som blev uppköpt 2016) samt den insikts- och datadrivna marknadsföringsbyrån Odyssey.

Nova Consulting Group är ett av Norges mesta framgångsrika digitala tjänsteföretag och bistår några av Norges största varumärken med strategisk rådgivning, användarupplevelser, design, digital tjänsteutveckling och molntjänster. De senaste sju åren har Nova haft en stabil och lönsam årlig tillväxt på över 20 procent. Koncernen omsatte räkenskapsåret 2020 knappt 370 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på strax under 55 miljoner kronor.

Relaterade Artiklar