Nu blir Trustpilot och Flowbox partners för att tillsammans skapa en kraftfull lösning för kundskapat innehåll

I takt med att det digitala landskapet förändras blir det allt viktigare för företag att bygga förtroende.

Del av Flowbox team (till vänster) och Trustpilots team (till höger).

För att hjälpa konsumenter att fatta bättre köpbeslut samt hjälpa varumärken att dra nytta av användargenererat innehåll har omdömessajten Trustpilot och svenska molnföretaget Flowbox nu inlett ett partnerskap.

Flowbox tillhandahåller en visuell marknadsföringsplattform som gör det möjligt för företag att använda sina kunders innehåll från sociala medier, så kallat användargenererat innehåll eller user-generated content (UGC), i marknadsföringen och genom kundens hela köpresa. Företaget, som grundades 2016, har vuxit snabbt sedan starten och har idag över 400 kunder i tio länder. Nu inleder företaget ett samarbete med den danska omdömessajten Trustpilot. Syftet är att med den kombinerade kraften av de båda företagens kunskap, teknik och data kunna skapa en bättre användarupplevelse för bolagens gemensamma kunder och deras kunder.

– Trustpilot är ett moget varumärke som haft en liknande tillväxtresa som Flowbox och kan dela sin kunskap och expertis. Vi tror också att Trustpilot som är ett globalt marknadsledande företag för kundomdömen kan bidra till att skapa ökat förtroende när det gäller att locka till sig nya kunder. Vi tror att vi tillsammans kan dra stor nytta av denna synergi, säger Marcus Carloni, grundare och VD för Flowbox.

Syftet med partnerskapet är att bygga en kraftfull lösning för att hjälpa företag att samla in och analysera kundgenererat innehåll samt nyttja det under hela köpresan. Därmed kan också två av marknadsförarens stora utmaningar lösas; att kontinuerligt skapa nytt innehåll för konsumenter samt genom relevant innehåll locka till köp. Målet är i slutändan att hjälpa företag att öka konverteringsgraden på sin sajt.

Trustpilot grundades 2007 och är idag en global sajt med över 71 miljoner skrivna recensioner för mer än 330 000 företag världen över. Genom plattformen kan företag se och svara på recensioner samt lägga till rankingen på sin webbplats och därmed omvandla konsumenternas feedback till konkreta insikter.

– I en föränderlig värld där konsumenter ständigt söker validering från andra konsumenter är det centralt för varumärken att vara igenkännliga och trovärdiga samt förstå sina kunder. Vi tror att partnerskapet med Flowbox kommer säkerställa att vi kan erbjuda våra kunder ett kraftfullt verktyg för att bygga grunden för en sådan resa, säger Thomas Brath, New Biz Director CEU på Trustpilot.

​En första version kommer att stå färdig och testas i början av april av ett begränsat antal kunder innan lösningen lanseras och blir tillgänglig för hela kundbasen.