Data är i dag företagens enskilt viktigaste konkurrensfaktor.
Det framkommer i rapporten ”Data Evolution in the Cloud” från The Economist Intelligence Unit som intervjuat 914 företagsledare i 13 olika länder på uppdrag av Snowflake.
Hela 87 procent håller helt eller delvis med om att data är konkurrensavgörande – och 84 procent anser helt eller delvis att pandemin har stärkt det interna dataarbetet.
– Undersökningen bekräftar vår bild att många företag fortfarande kämpar med att dra nytta av sin data och använda den för strategiska beslut. Intern data är oftast inte sammankopplad utan utspridd över olika system och moln. Det gör att företagen bara får ut en bråkdel av det potentiella datavärdet, säger Philip Stenholm, District Manager Nordics på Snowflake.
Data är en viktig men komplicerad resurs som kräver att man tar hand om alla delar för att få full nytta av den – allt från insamling, lagring och rensning till delning. Rätt hanterad är data en konkurrensfaktor och en källa till innovation och tillväxt.
Andra resultat från undersökningen:
- 86 procent av företagsledarna anser att vinnarna i deras bransch är de som kan använda data för att skapa innovativa produkter och tjänster
- 64 procent medger att deras organisation har svårt att integrera data från olika källor
- 83 procent bedömer att företag i deras bransch kommer att använda AI för att hantera data under de kommande fem åren
- 18 procent uppger att fler medarbetare borde få tillgång till verktyg för dataanalys
– Företagen har två riktigt stora utmaningar framför sig. De måste se till att data kan flöda internt på ett sådant sätt att det blir värdefullt och användbart för medarbetarna. Parallellt måste de sömlöst och säkert dela ännu mer data med sitt ekosystem av partner och kunder. Först då kan vi ta nästa stora steg i dataevolutionen, menar Philip Stenholm.
I rapporten sammanställs också ett antal råd för att lyckas med sin datahantering:
- Se till att ledningen stödjer och prioriterar en tydlig datastrategi
- Bygg en strategi för datadelning med andra aktörer, inklusive kunder och partner
- Samla och hantera data för att driva på prioriterade områden som kundupplevelser, nya affärsutvecklingar och tillväxt
- Lös utmaningar som handlar om infrastrukturen
- Höj den interna kunskapsnivån och gör det enklare att dela data med fler medarbetare för att hjälpa dem att fatta beslut
- Låt maskiner ta hand om rutinprocesser med hjälp av AI och maskininlärning