Nets publicerar Nordic Payment Report − en rapport om betalningar i fysiska miljöer
Hem NYHETER Nets publicerar Nordic Payment Report − en rapport om betalningar i fysiska miljöer

Nets publicerar Nordic Payment Report − en rapport om betalningar i fysiska miljöer

Publicerat av: Redaktionen

Nu publicerar Nets det första årets upplaga av Nordic Payment Report, en statistikfylld rapport om betalningar och relaterade ämnen för handlare.

Nets publicerar Nordic Payment Report − en rapport om betalningar i fysiska miljöer 2Läs om svenskarnas köp- och betalmönster inom olika handelskategorier, vilka betalmärken som gillas mest, inställningen till kontanter och hur användningen av kontaktlösa kort exploderat liksom mycket mer.

–Vi har initierat denna årliga rapport för att dela med oss av kunskap och expertis till företag i Sverige och övriga Norden, en viktig faktor när vi frågar kunderna om vad som är värdefullt för dem. Satsningen är långsiktig och det ska bli intressant att följa all denna spännande data över tid, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Nets, specialister på innovativa och digitala betalningar, mäter från 2017 svenskarnas betalmönster genom sin egna kortdata och en stor undersökning bland konsumenter. Resultaten publiceras i en rapport som bland annat innehåller en marknadsdel inom ett antal handelskategorier och en indikator om hur det gått för dessa genom nya Nets Spending Index*. Rapporten innehåller också en undersökning där 2 000 svenska konsumenter tillfrågats ett antal frågor om betalningar i fysiska miljöer och andra relaterade ämnen.

Huvuddelarna i rapporten:

  • Den svenska handeln går i stort fortsatt bra, där e-handeln dock går bäst och sätter press på vissa butikskategorier. Marknadsdelen innehåller estimerade tillväxttal för samtliga av rapportens handelskategorier.
  • Svenskarnas köp- och betalmönster inom de olika handelskategorierna redovisas, liksom användningen av kontaktlösa kort som mångdubblats.
  • Djukdykningar inom de fyra olika betalsätten kort som alltjämt dominerar, kontanter inklusive svenskarnas inställning till kontanter och ett kontantlöst samhälle, det nya betalsättet mobilbetalningar liksom faktura/delbetalning.
  • Vilka betalmärken som svenskarna föredrar mest och vilka metoder för autentisering man föredrar mest och kan tänka sig.
  • Svenskarnas användning av lojalitetslösningar så som bonusprogram och även papperskvitton jämfört med digitala kvitton.
  • Epilog med summering om vad man som handlare bör tänka på, av Nets betalningsexpert Jan Lundequist.

Relaterade Artiklar