Motaktion till Black Week: Hälsoföretaget Yogobe skapar den digitala bytesveckan Green Week
Hem DETALJHANDEL Motaktion till Black Week: Hälsoföretaget Yogobe skapar den digitala bytesveckan Green Week

Motaktion till Black Week: Hälsoföretaget Yogobe skapar den digitala bytesveckan Green Week

Publicerat av: Redaktionen

En av årets största shoppingdagar, Black Friday, inträffar på fredag och på många håll sträcker sig rabatterna numera ofta dessutom en hel vecka under en så kallad Black Week.

Motaktion till Black Week: Hälsoföretaget Yogobe skapar den digitala bytesveckan Green Week 2I år väljer allt fler företag att bojkotta detta och istället uppmuntra till ett mer hållbart konsumtionsmönster. Ett av dem är det digitala hälsoföretaget Yogobe, som anordnar Green Week, där de 110 000 medlemmarna istället kan byta varor med varandra på en digital plattform.

– Vi tycker att konceptet Black week har gått för långt och uppmuntrar till onödig konsumtion. Därför uppmanar vi till reflektion och bjuder istället in till den digitala bytesveckan Green Week. Vi säger inte att man ska avstå att handla till bra priser, utan att inte handla onödigt mycket och ha fokus på sådant vi verkligen behöver. Även om vi själva driver en e-handel så har det alltid varit en drivkraft att ta ansvar och uppmuntra till ansvarstagande, säger Peter Munteanu, vd för Yogobe.

Utöver att erbjuda digitala klasser och kurser i bland annat yoga, meditation och stresshantering har Yogobe även e-handelsbutiken Yogobe Store. Butiken kom till utifrån medlemmarnas önskemål och sedan dag ett har de starka och tydliga värderingarna kring hållbar konsumtion funnits där. Det finns en uttalad och tydlig strävan mot att butiken ska vara hållbar, medveten och miljövänlig.

– Att vara entreprenörsdrivna och samtidigt vilja ta ett socialt ansvar kan låta utmanande, men för oss handlar det inte om att göra det som är lätt utan det som känns rätt, och överkonsumtion känns inte rätt. Att däremot sträva mot att sälja och konsumera giftfria, ekologiska och omsorgsfullt producerade kläder, yogamattor och träningsutrustning som kommer användas regelbundet, är något vi uppmanar till med respekt för att allas behov är olika. Att vi direkt underlättar för träning att faktiskt bli av leder också till ett friskare och mer hållbart samhälle, säger Peter Munteanu.

Idag utgörs Yogobes medlemsnätverk av 110 000 yogautövare. Mellan 20 till 26 november öppnar Yogobe upp sin Facebookgrupp #BEYOGA365 för digitala bytesdagar, som de kallar Green Week. Plattformen är bara till för privatpersoner, Yogobe tillhandahåller endast arenan och är inte delaktig i några transaktioner.

Relaterade Artiklar