Modecirkeln öppnar second hand-butik på Hållbarhetens dag
Hem NYHETER Modecirkeln öppnar second hand-butik på Hållbarhetens dag på Väla

Modecirkeln öppnar second hand-butik på Hållbarhetens dag på Väla

Publicerat av: Redaktionen

Som ett av Sveriges största köpcentrum är Väla en attraktiv plats för många av de stora och ledande butikskedjorna.

Men på Väla finns även plats för mindre och mer nischade butikskoncept.

Ett exempel på det senare är second hand-butiken Modecirkeln som på Hållbarhetens dag den 22 november öppnar en ny butik på Väla i stråket vid entré 5.

Modecirkeln drivs av Maria Kinana. Hon beskriver själv Modecirkeln som ett modernt second hand-koncept med både nätförsäljning och i butik.
– Vi säljer enbart varor som är nyare än fem år, och med fokus på kvalitet och välkända varumärken. För oss är det viktigt att kunna erbjuda ett trendigt sortiment som tilltalar kunder som är både mode- och miljömedvetna, förklarar Maria.

Hon är övertygad om att återbruk och ett mer cirkulärt tänk inom mode bara kommer att växa. Under ett års tid har hon drivit Modecirkeln i Ängelholm och på nätet, men med en etablering på Väla hoppas hon kunna få verksamheten att växa.
– Här finns ju ett betydligt bättre kundunderlag och en annan synlighet. I storstäderna är återbruk och hållbarhet något av det hetaste som finns just nu. Jag tror därför att vi kommer att få se en tillväxt i det här segmentet även lokalt, och där hoppas jag att Modecirkeln kan vara en drivande kraft i den utvecklingen.

MittiMellan – lokala danska smørrebrød på Väla
Ett annat exempel på lokala, nischade koncept som tagit plats på Väla är smørrebrødskonceptet MittiMellan. Sedan tidigare finns man i Norra Hamnen i Helsingborg, men ägaren Roger Lundberg har länge drömt om att även kunna erbjuda sina smørrebrød och smörgåstårtor i en butik på Väla. Nu har drömmen slagit in. Sedan en tid tillbaka finns MittiMellan i gångstråket vid entré 5.

Modecirkeln öppnar second hand-butik på Hållbarhetens dag

Maria Kinana

– Det känns som om utvecklingen går mer mot extern handel och nätförsäljning, och därför valde vi att också satsa på Väla. Här får vi en helt annan synlighet och ett större kundflöde, vilket ökar våra möjligheter försäljningsmässigt. Vi erbjuder både direktförsäljning men tar också emot beställningar, säger Roger.

 

 

 

Relaterade Artiklar