Mobilen allt viktigare för shopping och kundengagemang
Hem UNDERSÖKNING Mobilen är allt viktigare för shopping och kundengagemang

Mobilen är allt viktigare för shopping och kundengagemang

Publicerat av: Redaktionen

Mobiltelefonen blir allt viktigare för shopping men även för relationen mellan varumärken och kunder.

Detta var några av de trendspaningar som dök upp på årets upplaga av “Global Jam” i Stockholm, Freshworks evenemang som för samman personer inom CX, IT och försäljning. 

Mobilen allt viktigare för shopping och kundengagemangAtt mobilen är en viktig följeslagare för många av oss kommer kanske inte som en överraskning. Bland trenderna som diskuterades handlade det bland annat om det faktum att allt fler använder sin smartphone för att handla.

– Enligt våra undersökningar säger 66 procent i Europa att mobiltelefonen är deras viktigaste shoppingverktyg. Det gäller så klart online men även i fysiska butiker eftersom allt fler använder sig av digitala plånböcker, säger Jolijn Van Der Aart, försäljningschef för Norden och Beneluxländerna hos Freshworks.

I Sverige är siffran ännu högre och vi är utan tvivel delaktiga i den pågående digitaliseringen av handeln. 77 procent av befolkningen har någon gång använt sin smartphone för att shoppa enligt Klarnas Mobile Shopping Report. På samma vis har mobiltelefonen blivit allt viktigare för varumärken som vill engagera sina kunder.

– Våra siffror visar att 77 procent av alla kunder gärna använder flera kanaler för att samverka med sina favoritvarumärken, berättade Jolijn Van Der Aart och fick medhåll senare under dagen då flera av Freshworks kunder gemensamt intog scenen för att berätta hur man interagerar med sina kunder.

– För oss spelar det ingen roll var frågorna ställs. Oavsett om det är i vår chat, via e-post eller via Facebook så får vi in frågorna i samma vy. Vi kommer att fortsätta att optimera våra kanaler som vi använder idag och även fortsätta att utvärdera nya kanaler där våra kunder finns, säger Hanna Lindbom, kvalitet- och systemansvarig på Adlibris.

Freshworks chef för Norden, Beneluxländerna och Östra Europa Raymond Hüner var väldigt nöjd med evenemanget och möjligheten att få välkomna Global Jam till Stockholm och Fotografiska.

– Det var kul att kunna erbjuda kunder och intresserade en chans att träffa kundinriktade IT-ledare. Bland annat välkomnade vi Oatly, Adlibris, Academic Work och Söderberg & Partners upp på scenen på Fotografiska. Jag hoppas att de tar med sig nya strategier för att leverera bra upplevelser och vinna över kunder, säger han.

 

Relaterade Artiklar