Mobila betalningslösningar vinner mark
Hem DETALJHANDEL Mobila betalningslösningar vinner mark

Mobila betalningslösningar vinner mark

Publicerat av: Redaktionen

Våra betalningspreferenser förändras och utvecklingen går mot ett kontantlöst samhälle.

Mobila betalningslösningar vinner mark 1

”Sverige Betalar”

PayEx är i år samarbetspartner till Insight Intelligence som tagit fram attitydundersökningen ”Sverige Betalar”, en rikstäckande undersökning om svenskars betalvanor.

Undersökningen visar bland annat att för första gången har det frekventa användandet av betal-appar gått om motsvarande användande av kontanter. En konkret orsak som ligger bakom utvecklingen är den förbättrade infrastrukturen för kontaktlösa- och mobila betalningar som underlättar betalningarna.

– Det har hänt mycket inom den svenska betalmarknaden de senaste fem åren. Betalbeteenden som varit självklara i decennier har förändrats markant. Användandet av vissa nya betaltjänster har ökat med upp till 64 procentenheter på bara ett par år, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.

Däremot är det fortfarande kort som är den överlägset största betalmetoden. Det är dessutom den betalmetoden som svenskar har högst förtroende för. Undersökningen visar att 97 procent av de tillfrågade använder kortbetalning varje vecka eller oftare.

Inför framtiden tror svensken fortsatt att kort kommer vara den vanligaste betalmetoden. På frågan ”Vilken betalmetod tror du att du kommer att använda dig mest av om 10 år?” tror 38 procent att de fortsatt kommer betala traditionellt med kort. Kontaktlösa betalningar (att blippa) kommer på en andraplats och nära därefter kommer betal-appar.

Undersökningen visar tydligt hur viktigt det är för handlare att erbjuda sina kunder ett stort urval av betalsätt, och inte minst att göra sig redo för att kunna ta emot mobila betalningar.

När undersökningen talar om användande handlar det om respondenternas upplevda användande, då det är en attitydundersökning. När det framgår att användandet av en betaltjänst eller betalmetod ökat eller minskat är det alltså inte baserat på faktisk användarstatistik utan handlar om hur de tillfrågade säger sig använda dem.

Här kan du läsa hela undersökningen

Relaterade Artiklar