Milstolpe inom global e-handel: Shoppingen via mobila enheter nu större än den via datorn
Hem TRENDER Milstolpe inom global e-handel: Shoppingen via mobila enheter nu större än den via datorn

Milstolpe inom global e-handel: Shoppingen via mobila enheter nu större än den via datorn

Publicerat av: Redaktionen

Ny data från Adyen, grundare av betalplattformen som används av bl.a. Facebook, Netflix och Spotify, avslöjar att 52 % av den globala e-handeln nu sker via mobila enheter

Milstolpe inom global e-handel: Shoppingen via mobila enheter nu större än den via datorn 2Adyen kan idag dela med sig av data som visar att det mobila användandet nått en ny milstolpe. Handeln via mobila enheter, såsom smartphones och surfplattor, ökade från 34 % i januari 2016 till 43 % i januari 2017, och idag har användandet nått 52 % vilket innebär att mobila enheter gått förbi datorn som den globalt mest använda tekniken för köp online.

iPhone har snabbt blivit den mest populära telefonen för e-handel, tätt följd av Android. Adyens data visar även att de dyraste köpen i högre utsträckning genomförs via surfplattor, vilket troligtvis förklaras av den större skärmen och möjligheterna att ta en närmare titt på produkten. Medelvärdet på köp gjorda via iPad är i snitt 69 % högre än köpen som genomförs via iPhone.

– I takt med att kunderna väljer mobila enheter före datorn måste e-handelsföretag se över sina betallösningar. Vi kan se att 9 % fler köp avbryts i mobilen jämfört med datorn. Därför finns det mycket att vinna på att optimera sitt betalerbjudande med bl.a. one-click payments, lagrad kortinformation, användarprofiler med mera. Om företagen inte agerar riskerar de att tappa kunder till sina konkurrenter, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.

I slutändan handlar shopping om upplevelser. Detaljhandeln måste ha förståelse för hur kunder vill handla och skapa en upplevelse som matchar de behoven. Det mobila användandet kommer bli ännu viktigare i takt med att konsumenterna blir mer bekväma med att använda nya mobila betalmedel såsom Apple Pay, Pay with Google eller betalningar via chattappar som Facebook Messenger och WeChat. De företag som kan skapa en sömlös köpupplevelse mellan mobilen, webben och appar har störst chans att lyckas.

Om undersökningen

Data för texten ovan är hämtad från Adyens betalplattform och har tagits fram genom analys av påbörjade och genomförda transaktioner där det finns information om enheten. Försäljning via point of sale är inte inkluderad. Adyen hanterar betalningar för fler än 4500 handlare runtom i världen och tar emot nästan alla stora valutor och betalmetoder.

Relaterade Artiklar