Microsoft manar – snöa inte in på tekniken

Butiksdöden är ett kärt ämne – men debatten har höjt sig från profetior om butikens död, till att handla om vilka butiker som får slå igen och vilka som fortsätter att attrahera kunder.

Microsoft har i veckan hållit sitt event Microsoft Pivot: Intelligent Retail in the Age of Experience. En publik av kunder, samarbetspartners, doktorander och media fick lyssna, prova och diskutera hur svenska handelsföretag kan lyftas.  Ny teknik är avgörande, men ändå bara en del av svaret. All teknik måste ta hänsyn till hur människor fungerar.

–       Fastna inte i tekniken, säger Linda Pimmeshofer, affärsutvecklingschef, Retail Microsoft i sitt inledningsanförande. Hon framhåller att hela butiken ska vara en upplevelse. Bemötande, atmosfär, exponering. Varje detalj ska vara genomtänkt – det gäller att överraska positivt.

– Vad vill man ge?  Hur ska det gå till? Det är de frågorna vi har samlats för att diskutera i dag, säger hon.

Alex Baker, grundare och VD på Retail Tech X och frekvent anlitad föreläsare inom digitalisering av retail med bakgrund bland annat i Marknadsföreningen, ser stora skillnader mellan företag som sitter med en syn på världen och ett sätt att jobba som de har svårt att frigöra sig från, och andra som med öppna sinnen tar in hur verklighetens konsumenter beter sig och vad de önskar.

Han har några råd kring vad som tillför värde:

1.     Väx inte upp! Skapa en kultur som är kreativ.

– Barn tänker gränslöst. De är oändligt kreativa innan de lär sig att inordna sig i strukturer som vuxna satt upp, säger han.

Barn är inte heller rädda att misslyckas, de testar hela tiden, säger han och visar en film på en liten parvel som glatt plaskar i en pöl, snubblar, reser sig, ramlar igen, upp igen med samma goda humör.

Så påminner han om att företaget bakom succéspelet Candy Crush  gjort 52 spel som floppat innan de fick till en hit.

–       Jag har träffat företag som säger att de testat massor av nya idéer men inget vill flyga. Min fråga är då hur många gånger de testat. Svaret blir i bästa fall – en gång.

2.     Se misslyckanden som en chans att lära.

Alex Baker har tittat på två brittiska kedjor, House of Frazer och Selfridges. Båda anrika, men de har mött de senaste årens utmaningar med olika strategier. På Selfridges ställde de på ett tidigt stadium frågan : Vad behöver vi göra? De insåg snabbt att det viktigaste var att få med sig människorna i organisationen på den nödvändiga förändringen.

House of Frazer insåg först senare att något behövde göras men jobbade utifrån gamla stela modeller. 2018 var nedstängning av butiker ett faktum.

–       Företagsledningar vet vad som fungerat tidigare och oftast gillar man inte att bli utmanade. Kritik upplevs som kränkande. Men om man vågar släppa det invanda tänkandet och ser misslyckanden som en lärdom.

3.     Fråga ”varför” och ”hur” i stället för ”vad ska vi göra?”

–       Börjar man med ”vad” är det risk att man fortsätter att göra samma sak, fastän snabbare och mer kostnadseffektivt. En annan risk är att man investerar i teknik som är cool och rolig men inte tillför verklig kundnytta. När det som verkligen skulle behövas är en helt ny syn på verksamheten – att man vågar vända på affärslogiken och skapa något nytt som verkligen gör det enklare för kunderna.

Han förklarar skillnaden mellan innovation och disruption:

–      En innovation förbättrar det som redan finns, medan en disruptive innovation är att bygga något helt nytt, som ställer gamla sanningar på ända. Den löser ett problem som de etablerade aktörerna ignorerar antingen baserat på brist på kunskap eller för låg marginal.