Budbee vinner megauppdrag
Hem E-HANDEL Svenska Budbee vinner megauppdrag

Svenska Budbee vinner megauppdrag

Publicerat av: Redaktionen

Nederländska motsvarigheterna till Amazon och ICA, bol.com respektive Albert Heijn, har efter en lång process valt partner för att rulla ut det största box-nätverket i Benelux.

Det står klart att det är svenska Budbee som vinner uppdraget, i konkurrens med andra bolag inom box-segmentet och den lokala motsvarigheten till Postnord, PostNL.

Under de kommande 18 månaderna installeras Budbee Box i 700 Albert Heijn-butiker i Nederländerna och Belgien.

 Budbee har verksamhet på fem marknader och levererar varor från e-handlare hem till dörren eller till Budbee Box, en tjänst som görs med fossilfritt och förnybart bränsle.

Nu står det klart att bolaget går vinnande ur striden om ett jätteuppdrag för två europeiska giganter inom handel: Albert Heijn och bol.com.

Albert Heijn är den största stormarknadskedjan i Nederländerna med över 1000 butiker i landet och bol.com är en lokal e-handelsgigant med över 11 miljoner kunder i Benelux. Bolagen ingår båda i den internationella retail-koncernen Ahold Delhaize, vilket gör att de har ett nära samarbete.

Uppdraget innebär att specialdesignade Budbee Box installeras i 700 Albert Heijn-butiker i Nederländerna och Belgien, där kunder kan hämta ut (och returnera) paket från bol.com och andra e-handlare som använder Budbee. Satsningen innebär att Budbee nu bygger det största boxnätverket i Benelux. Budbee vann uppdraget i konkurrens med flera kända aktörer, däribland rena box-bolag och den lokala motsvarigheten till Postnord,  PostNL. I ett pilotprojekt förra året ställde PostNL ut sina paketskåp i vissa Albert Heijn-butiker.

“Våra kunder beställer varje dag tiotusentals artiklar på bol.com som vi vill leverera på ett snabbt, effektivt och hållbart sätt. Med denna flexibla, enkla och skalbara innovation har vi ambitionen att ytterligare förbättra bekvämligheten och servicen för våra kunder och att göra paketleveranser ännu mer hållbara”, säger Vincent Weijers, COO, bol.com.

Budbee vinner megauppdrag

“Kunder upplever mer och mer bekvämligheten med digitala erbjudanden, något som vi ser i exempelvis användandet av självscanning och AH-appen. Lanseringen av paketskåp gör det ännu enklare för kunder att hämta och returnera sina paket och jag är stolt över samarbetet med bol.com och Budbee. Tillsammans kan vi skapa synergier och ytterligare bygga ut vår omnichannel-strategi,” säger Marit van Egmond, CEO, Albert Heijn.

“Tack vare vår effektivitet och vårt fokus på hållbarhet lyckades vi kamma hem detta. Vi är stolta över det och ser fram emot arbeta med branschens största aktörerna i regionen”, säger Sophus Broberg, CCO, Budbee.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>