MediaMarkts e-handel fyller 5 år – från eget varuhus till integrerad e-handelslösning
Hem E-HANDEL MediaMarkts e-handel fyller 5 år – från eget varuhus till integrerad e-handelslösning

MediaMarkts e-handel fyller 5 år – från eget varuhus till integrerad e-handelslösning

Publicerat av: Redaktionen

I oktober 2012 lanserade MediaMarkt sin e-handel i Sverige. Efterfrågan var stor och företaget har implementerat många tekniska lösningar för att möta upp den stora efterfrågan.

MediaMarkts e-handel fyller 5 år - från eget varuhus till integrerad e-handelslösning 2Idag är mediamarkt.se en av Sveriges mest besökta svenska webbplatser.

När MediaMarkt lanserade sin e-handel för fem år sedan var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen. Idag fungerar e-handeln istället som en integrerad del av verksamheten som nu präglas av ett tydligt omnikanalstänk. I webbshopen erbjuds nu drygt 13 000 produkter, prissättningen är samma som i de fysiska varuhusen och en ny checkout-lösning, Klarna Checkout, är på plats och förenklar köpprocessen betydligt för kunden.

– Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla. Vi ser att vår e-handel växer med drygt 30% medan marknaden växer med cirka 16-17% så vi är på rätt väg, säger Per Kaufmann, VD MediaMarkt Sverige.

En stor skillnad jämfört med för fem år sedan är att idag handlar var fjärde svensk via sin mobil (enligt e-barometern Q2 2017) och denna siffra visar på en fortsatt stadig ökning. Detta har lett till att MediaMarkt arbetar utifrån premissen mobile first och optimerar allt som görs på siten för mobila besök och konverteringar.

– Jag tror att framtidens e-handel kommer innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds. Det kommer givetvis att vara en utmaning att få allt på plats. Vi är på god väg och vi ser att även kunderna tycker det i olika kundnöjdhetsundersökningar, säger Per Kaufmann, VD MediaMarkt Sverige.

På central nivå storsatsar hela MediaMarktSaturn Retail Group på optimering av hela kundresan genom ett omnikanalstänk där e-handeln är en viktig komponent för att förbättra och förenkla för kunden.

Relaterade Artiklar