Hem NYHETER Matsmart laserar ny sajt och ny logga

Matsmart laserar ny sajt och ny logga

Publicerat av: Redaktionen

Imorgon lanserar e-handelsbolaget Matsmart, som säljer hållbar mat billigt, ny sajt och nytt grafiskt uttryck.

Matsmart laserar ny sajt och ny logga 3Den nya profilen tar spjärn i kundernas engagemang och ska hjälpa företaget in på nya marknader.

-När vi startade Matsmart förstod vi inte sprängkraften i vår idé. Nu vet vi att Matsmart har en global potential att göra verklig skillnad och vi har uppdaterat vårt varumärke och vår sajt för att matcha den potentialen, säger Ulf Skagerström, en av Matsmarts grundare.

Det nya temat ”Where the revolution happens” är en hyllning till Matsmarts kunder. Grundkonceptet, att köpa räddad mat, har sedan starten 2014 lockat en halv miljon svenskar som gillar att göra en insats för miljön, samtidigt som de sparar pengar. Nu får varumärket och sajten nytt utseende.

-Vi har en väldigt speciell relation till våra kunder, där många är väldigt engagerade och peppande personer. Det här engagemanget har vi tagit tillvara och försökt översätta i ett uttryck och en sajt som tydligt visar upp vår kärna: att man i sin vardag – och medan man har kul – kan göra en insats, både för planeten och plånboken, säger Sofia Syrén, CMO på Matsmart.

Den nya profilen är också framtagen för att fungera när e-handeln lanserar på flera marknader. Idag finns Matsmart i Sverige, Finland och Danmark och senare i vår lanserar bolaget i Tyskland. Det grafiska uttrycket blir detsamma på alla marknader, men utanför Sverige heter Matsmart Motatos.

-Motatos speglar på ett bra sätt vilka vi är. Namnet kan ses som ett felstavat ”tomatoes” – lite annorlunda men precis lika bra för det. Dessutom var domänen överbliven och superbillig, lite som våra produkter, fortsätter Sofia.

TBWA är byrån som hjälpt Matsmart att ta fram nytt uttryck för varumärket. Ledord i den nya profilen har varit att lyfta fram det mänskliga, okomplicerade, lekfulla och oväntade i erbjudandet. Temat ”Where the Revolution Happens” ramar på ett fint sätt in den ambition som Matsmart och företagets kunder har om att sträva mot en värld utan matsvinn. För på vilket annat ställe kan man handla klimatsmart och samtidigt göra riktigt bra klipp?

Relaterade Artiklar