Nu tar Löfbergs nästa steg i sin satsning på e-handel.
Tillsammans med Awardit har det familjeägda kafferosteriet utvecklat en webbshop med kaffe och massor av annat som behövs för fikastunden.
– Ambitionen är att skapa Sveriges bästa fika-shop, visa smakbredden i vårt sortiment och stärka vårt varumärke, säger Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs.
– Vi har ett tydligt mål att växa inom e-handel, framför allt genom våra kunder men också via egna kanaler. ICA, Coop, Axfood, Mathem med flera kommer såklart dominera e-handeln, men genom egen direktförsäljning kan vi lära oss mer om konsumenten så att vi kan utveckla vårt erbjudande.
Bred målgrupp
Löfbergs arbetar redan med e-handel i olika plattformar, till exempel hos Amazon och dagligvarukedjorna. Nu satsar kafferosteriet på en egen webbshop med kaffe och annat som behövs för fikastunden, till exempel porslin, fikakorgar, termosar, bryggare, kaffemaskiner och annat från kända kvalitetsvarumärken.
– Här handlar det om att attrahera en bred målgrupp. För att möta olika behov kommer vi att segmentera och rikta erbjudanden och kampanjer så att vi är spännande och relevanta för alla typer av slutkunder, säger Björn Norén.
Bygger lojalitet
För utveckling och drift av webbshopen valde Löfbergs att arbeta tillsammans med Awardit, en av Nordens största aktör inom lojalitetsprogram med kunder som SAS Eurobonus, Ahlsell, Scandic och Benify.
– Webbshopen och samarbetet med Awardit kommer att skapa många nya möjligheter, både när det gäller att nå slutkonsumenten direkt och att nå nya B2B-segment. Den kommer att vara ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som skapar förutsättningar för nya affärer, säger Björn Norén.