Litium har förvärvat rättigheterna till en programvara för dropshipping genom bolaget Droshi AB.
Programvaran avses att integreras som en del i Litiums produkterbjudande för avancerad digital handel.
Dropshipping är ett sätt att sälja fysiska produkter utan att ha dem i eget lager. En säljare som erbjuder dropshipping levererar sålda varor direkt från distributör eller tillverkare till slutkund och minskar därmed lager- och distributionskostnader. Affärsmodellen är utbredd inom e-handel både i renodlad form och som kompletterande modell för att bredda produktsortimentet.
”Droshi har byggt en imponerande produkt som kommer att stärka Litiums kärnerbjudande på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Dropshipping är ett effektivt kommersiellt verktyg för att nå ökad försäljning och lönsamhet i digital handel.”
”Lösningen är attraktiv för både befintliga och nya kunder och har samma tekniska ramverk som Litiums plattform, vilket förenklar den tekniska integrationen. Vi är mycket nöjda med denna affär och ser en fördel med att båda bolagen framöver kommer att fritt kunna fortsätta utveckla produkten åt varsitt håll”, säger Patrik Settlin, vd på Litium.
Överlåtelsen av programvaran sker genom att Litium mot en engångsersättning får en oinskränkt och evig licens av Droshi AB som fritt kan utnyttjas på det sätt som Litium anser lämpligt.
Av affärsmässiga skäl har parterna överenskommit att inte offentliggöra köpeskillingen. Förvärvet har begränsad påverkan på Litiums likviditet på både kort och medellång sikt. På lång sikt bedömer Litium att den förvärvade programvaran kommer att ha en positiv påverkan på intäkter och bruttomarginal.