KungSängen rustar inför framtiden

När sängleverantören KungSängen genomgick ett ägarbyte 2015 påbörjades en intensiv tillväxtfas.

Strax därefter insåg ledningen att deras affärssystem inte hade tillräckligt med kapacitet för att klara av att möta de utmaningar som KungSängen på sikt skulle möta. Därför påbörjades en upphandling för att hitta rätt partner som kunde hjälpa dem framåt och valet föll på – Sopra Steria.

När upphandlingen var avslutad hösten 2017 stod det klart att uppdraget att implementera ett nytt affärssystem hade gått till Sopra Steria.

– Vi är stolta över att ha fått förtroendet att hjälpa KungSängen med att ligga i framkant och digitalisera relevanta delar av sin verksamhet, säger Christer Söderholm, Manager Team ERP på Sopra Steria, som var delaktig i upphandlingen.

Den lösning som Sopra Steria nu har implementerat hos KungSängen är baserad på Microsoft Dynamics NAV 2018. Dynamics NAV är ett skalbart affärssystem, vilket gör att det är lätt att anpassa efter behov avseende antal användare, funktion och prestanda. Dessutom är det molnbaserat, vilket var en önskan från KungSängen. Den lösning som implementerades omfattar automatiserade och effektiviserade stöd för KungSängens samtliga kärnprocesser från försäljning, via inköp, lager, produktion till leverans. Lösningen omfattar även integration till e-handel och kassalösning där avancerad artikelhantering ser till att KungSängens kunder kan ta del av samma utbud och erbjudanden oavsett om de handlar på webben eller i butik.

– När kunden själv har gjort början på köpresan hemma innebär det att butikspersonalen har mer tid till att hjälpa kunderna med de frågor som återstår, samt att de hinner hjälpa fler kunder än tidigare, vilket är otroligt bra, berättar Peter Gustafsson, VD på KungSängen. Sopra Steria är verkligen en partner som engagerar sig och tillför den kompetens som krävs för att leverera med kvalitet, avslutar Peter Gustafsson.